Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Status
Du er ikke logget ind.
Login
Glemt dit password?
Opret mig
Nyheder
Nyheder ialt: 11620
Tammes arbejdsplads...
Fællesskab i fynsk...
Fik du læst: Torsk...
70 fluefiskere kæmp...
Landbrug og naturfo...
Redningsaktion: Fis...
Mænd der hader sæle...
Skagen-fisker fik k...
Broen skal nok bliv...
Skagen-fisker fik k...
Flere nyheder
Nyt sidste år
Biolog efter udslip...
80.000 ørreder slup...
Studerende fanger r...
Børn skal undervise...
Lystfisker-erhverv...
Danmarksrekord: Kæm...
DN udsætter frednin...
Klar, parat ..... t...
Prisen for sensomme...
Fisk i Haderslev Fj...
Artikler
Artikler ialt:143
Snør de flade - del ...
Isfiskeri
Geddepremiere
Der fiskes fra isbry...
Varulve på krogen
Esrum Sø
Geddepremiere
Isfiskeri 2003
Fluebinding #6 - And...
RSS-Feeds nu (igen) ...
Flere artikler
artikel
Udgivet d. 28-12-2010
Der fiskes fra isbryderne

Thorbjørn (Foto udlånt af SOK)

Jeg har i dag været i kontakt med Isbrydertjenesten i Frederikshavn, hvor jeg talte med John Larsen, der er ansat som maskinchef ved isbryderen Elbjørn og desuden har et enormt kendskab til isbrydernes historie.
Jeg spurgte ham om udsigten til, at de 4 isbrydere skulle i aktion. I den forbindelse rettede han mig fluks og fortalte, at der kun er 3 skibe. Elbjørn er taget ud af drift på grund af maskinhavari. Det er der ikke noget nyt i, men pressen har generelt det indtryk, at der er 4 store statsisbrydere.
M.h.t. udsigten for om skibene skal i aktion fortalte han, at der nok vil gå mellem en uge og 14 dage, hvis vejret ikke skifter inden da. Der tales så meget om kuldegrader, men det er faktisk vinden, som i den sidste ende er afgørende for, om farvandene fryser. Vandet er så koldt nu, at det allerede fryser til is. Trafikken i de danske farvande har indtil nu forhindret, at isen er blevet rigtig tyk.
Det er kun vestenvind, som kan forhindre isvinteren. Det vand som tilføres de indre dansk farvande, kommer alt sammen fra kolde områder. Vandet i den Botniske bugt er 0 grader. Der er en enkelt plet ved Bornholm, hvor det er 1 grad varmt. Så længe vi får vinden fra nord, øst eller syd, vil isen fortsætte sin opbygning. Så set i relation til vejrudsigten, er isvinteren tæt på at være en realitet.
Normalt indsættes isbryderne først i smålandsfarvandet i det sydfynske, for at sikre trafikken mellem øerne. Det er en opgave, som sandsynligvis vil blive løst af Thorbjørn, der er den mindste af de 3 skibe.
Danbjørn og Isbjørn er 2 søsterskibe. Skibene kan kun indsættes i de dybeste farvande, da de stikker op til 6 meter. Så farvandet vest for Aggersund er som eksempel en umulighed at passere.
Danbjørn har for år tilbage, været på en ’testtur’ i den Botniske bugt, hvor den brød 2 meter tyk fastis. Isen herhjemme bliver aldrig så tyk, eller til egentlig fastis - det forhindrer den massive skibstrafik. De mest massive isopbygninger vi får herhjemme, er mellem Ærø og Fyn, hvor isen kan blive op til 1 meter tyk og stort set fast.
John Larsen som har været ansat ved isbryderne siden 1966, kunne også fortælle om de gamle skibe Storebjørn, Lillebjørn og Isbjørn. Det var alle dampskibe. Skibene blev hugget op i 60-70erne.
’En isbryder slides ikke op, men problemet med at skaffe reservedele gør, at de alligevel udfases. Det er således også det, der er årsagen til, at Elbjøn nu også udfases. Den har en motor fra Frichs Diesel, som lukkede for måske 20 år siden.’
’Almindelige krav til komfort og moderne bekvemmelighed sætter også skibene ud af drift,’ fortæller han. ’Jeg kan huske, at badefacilliteterne på Storebjørn bestod i dampopvarmet saltvand i et stort fællesbaderum - den ville ikke gå i dag’, fortsætter han.
’Arbejdet på en isbryder er, mod hvad mange forventer, faktisk ret afvekslende’. ’Jeg har været med til at sejle med alt mellem himmel og jord’. ’Således har vi på skibene transporteret grise, ting og sager og sågar et komplet begravelsestog. Opgaven er at assistere og derfor løser vi også den slags opgaver’.
’Når tiden er til det, bryder vi også is ind til de små kystnære havne. Når vi så forlader sådan en havn igen, sejler vi som en andemor med ællinger, når havnens fiskere pludselig får lejlighed til at komme ud. Senere bliver vi så kontaktet, når de gerne vil hjem igen’, fortsætter han med et grin.
’Når alle opgaver er udført, lægger vi os som regel ind i noget fastis, mens vi venter. Pludselig forsvinder alle skeer fra kabyssen. De bliver klippet i 2 og omdannet til fiskegrej. Hvor der er is, er der også torsk - så på den måde sikres friskfanget aftensmad’.

I dag bemandes isbryderne med personale fra forsvaret. Siden midten af 90erne, har SOK haft ansvaret for skibene. Der er dog stadig 4 civilt ansatte på hvert skib.

Tak til John Larsen, og personalet ved SOK for deres velvillige assistance til denne artikel.

>>Udgivet første gang Januar 2003<<
Top 10
toraa7079
saja6758
Hardy u6754
Jan R. Jensen6526
Bad One6189
simon agerholm6180
renefrh6077
bennylaarsen6042
redvultur5932
per485842
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur
Jagt
Konkurrence
Hornfisk
Grejindkøb
Fisketegnsmidler
Føler fisk smerte?
Fisketegn
Flere målinger
Links
Links ialt: 123
fiskeatlas.dk
Fly Fishing History
Steen Ulnits
The Complete Angler ...
Lystfiskeroplysninge...
Henrik Leth
Niels Vestergaard
Dansk Amatørfiskefor...
Gyllebomben
Brugernes hjemmeside...
Flere links
Kontakt