Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Status
Du er ikke logget ind.
Login
Glemt dit password?
Opret mig
Nyheder
Nyheder ialt: 11822
Milde makrel: Popul...
Forurening af bæk:...
74-årig omkommer i...
Algerne invaderer D...
Advarer svømmere om...
Laserkanoner skal t...
Aggressive japanske...
Stille og varmt vej...
Stort udslip af gyl...
Iltsvind i kontrolf...
Flere nyheder
Nyt sidste år
De fangede en kæmpe...
Kæmpetun sætter dob...
Tusindvis af frivil...
Mand efterlyses: Ka...
Svup i haven: Kommu...
Stort hummergilde p...
Biolog slår fast: S...
Gense videoen: To f...
VIDEO: Lystfisker o...
En 100 år gammel tr...
Artikler
Artikler ialt:139
Start med fiskeriet
Isfiskeri
Snør de flade - del ...
Der fiskes fra isbry...
Varulve på krogen
Esrum Sø
Fluebinding #6 - And...
RSS-Feeds nu (igen) ...
Fluebinding #5 - Whi...
Fluebinding #4 - Dub...
Flere artikler
Dialog
Gruppe -> Gør det selv
Indløbshul i støbeform
Spørger: Heyckendorff d. 12-05-2017 18:52:09
Hej Alle.

Jeg skal til at skære indløbshul i en siliconeform til en ny gennemløber. Gennemløberen er tykkest i bagenden og ret tynd i forenden....lidt ala Snurrebassen. Er der nogen der ved hvor det er bedst at hælde det smeltede metal ind? Den tykke ende eller den tynde? Eller måske på siden af støbeformen?

Med venlig hilsen

Werner

Svar fra: sølvglimt d.12-05-2017 20:00:32
Når det er til blink så bruger jeg siden til at hælde i laver indløb i det højeste punkt her, hvorfor jeg ikke bruger enderne er simpelthen fordi jeg ikke skal nyde noget af at det varme metal vælter. og har så to udløbs kanaler i hver ende. Efter anbefaling herinde så forvarmer jeg siliconeformene i ovnen ved 80-100 gr i tyve minutter, så jeg ikke risikere at det størker.

Svar fra: Heyckendorff d.12-05-2017 22:01:26
Tak for svaret sølvglimt. Jeg prøver på den måde.
Det der med at forvarme formene går det i øvrigt ikke helt af sig selv efter de første par støbninger?

Har du i øvrigt også et godt råd til gennemløbstråden? Jeg har prøvet at sode den efter alle kunstens regler, men jeg synes stadig den er svær at trække ud af det færdigstøbte blink? Jeg har hørt kobberfedt nævnt? Har du erfaring med det?

Svar fra: Heyckendorff d.13-05-2017 12:05:47
UPDATE.

Det funkede ikke at lave indløbshullet i siden af formen. Jeg havde heldigvis lavet en form til to blink hvor det ene hul var i enden og det andet i siden.
På alle de blink jeg støbte, hvor hullet var i siden, kom det smeltede metal ikke på begge sider af gennemløbstråden.

Mht. kobberfedt så virker det perfekt at smøre tråden ind i kobberfedt først og så sode den. Det kunne næsten trækkes ud med fingrene.

Legeringen, som jeg har spurgt til i en anden tråd, er endt på 50% tin og 50% zink. Det har den rette stivhed og en passende støbetemperatur.
Zinken har jeg købt i form af afbalanceringsklodser hos T Hansen.
De koster 10 kr for en klods på 60 gram. Dette i kombination med tin købt på loppemarked giver et meget billigt støbemetal i forhold til hvidmetal G.

Det mest irriterende var dog at blinkne blev for tunge (39 gram) så nu kan jeg starte forfra. Godt jeg er en stædigt æsel.

Svar fra: sølvglimt d.13-05-2017 12:54:24
He he, ja det er op ad bakke, jeg har også prøvet lidt af hvert, jeg soder selvfølgelig formene, men på selve tråden bruger jeg sulfo, men ja kobberfedt bruger jeg også, men endte på sulfo. Når du skriver i siden, så er det vel forhåbenligt den smalle lange side hvor de to forme mødes, kan ikke forstå du ikke kan få det til at fungere, jeg er sikker på hvis du varmer formen op vil der ingen problem være, men selvfølgelig metallet løber jo hurtigere ind når du hælder i i enden, og når så ikke at størkne. Den bedste form for opvarmning er med ilt og gas, da det giver højere varme, og der opstår ikke så meget slagger.

Svar fra: sølvglimt d.13-05-2017 12:56:17
ilt og gas, er så ikke til opvarmning af formene men metallet, formene opvarmes i ovnen, for at udgå misforståelser. :-)

Svar fra: sølvglimt d.13-05-2017 12:56:42
undgå

Svar fra: Samsara d.13-05-2017 22:01:30
Når jeg støber, forvarmer jeg formene i ovnen til 150°C og soder med gul flamme på ilt/gas anlæget. Et almindeligt stearinlys fungerer også fint.
Jeg bruger rustfri svejse tråd til hvis der skal laves gennemløbere og disse smører jeg med alaska.alaska.dk
Alaska låseolie med grafit.
Ud over det, så har jeg givet min gennemløbswire et 90° knæk og roterer den rundt lige så snart formen er fyldt, så er det nemt at undgå at legeringen bider sig fast.

Svar fra: Heyckendorff d.15-05-2017 22:36:08
Takker for de ny indput Sølvglimt og Smasara.

Jeg vil prøve at varme formen i ovne. Grunde til jeg ikke gjorde det ved sidste støbning er, at jeg har brugt træ til at stive formen af. Jeg ved ikke om det kan holde til 150 grader.

Jeg skal anyway til at lave ny form og denne gang vil jeg bruge et stykke 10 mm stålplade som afstivning af formen. Det trick burde kunne holde formen godt varm.


Svar fra: Samsara d.15-05-2017 23:42:45
Jeg vil i dit sted, ikke vælge metal, men holde mig til træ. Hvis du kan få fat i noget hårdt træ, kan det sagtens tåle 150 ℃ eller mere.
Dels fordi silicone hæfter bedre på en ru træ overflade og dels fordi stål angiveligt vil være for godt til at akkumulere varmen.

Svar fra: Samsara d.15-05-2017 23:43:46
℃ = grader c

Svar fra: sølvglimt d.16-05-2017 08:19:56
Det er nok at forvarme forme ved de 90-100 Gr i 20 minutter, så bliver de varmet i dybden, og det holder træet til. Jeg vil som Samara sige at metal nok ikke er den bedste ide. Jeg bruger så personligt løst liggende træ over mine forme, syntes det stabilisere næsten lige så godt.

Svar fra: Heyckendorff d.16-05-2017 23:13:55
Samsara og sølvglimt....min ide med metal er netop at lave en form der kan holde sig varm i længer tid. Når jeg har problemer med at få metallet ud i de små afkroge eller bagom gennemløbstråden, går jeg ud fra at det er fordi formen køler støbemetallet af inden det løber ordentligt ud.
Formen tåler 350 grader og min tanke var egentlig at varme formen op til mellem 200 og 250 grader. På den måde vil metallet holde sig letflydende i længer tid.
Jeg er i gang med at designe en ny gennemløber med en skeletformet struktur med mange små kringekroge og der tror jeg det bliver nødvendigt med noget ekstra varme.
Det må komme an på en prøve.

Hvis der er gode argumenter mod at forvarme formen så meget hører jeg dem gerne.

Jeg overvejede et kort øjeblik at lave en form for sug i bunden af formen med en støvsuger...en slags omvendt DIY trykstøbning....vaccumstøbning havde jeg tænkt mig at kalde det. Men så snart metallet løber ned i udsugninghullet stopper det jo nok, og så er jeg jo lige vidt. Så den ide er droppet.

Mht. den ru overflade så er det jo bare at køre en god tur på metallet med vinkelsliberen. Så skal det sgu nok hænge fast.

Svar fra: Samsara d.16-05-2017 23:42:12
Hvis du vil bruge metal, så brug strækmetal. bygmax.dk
Det har en god overflade :-)
Med hensyn til temperatur.
Ja, silicone holder "kortvarigt" til 350 °c, men skal helst ikke være over 250 °c i for lang tid da det så ødelægges.
Så ja, dine tanker er rigtige, men du bevæger dig på grænsen af det umulige.
Jeg håber dog for dig at dine forsøg bærer frugt.

Svar fra: sølvglimt d.17-05-2017 04:55:52
Prøv nu først med forvarmet forme, det er alt rigeligt, du brænder bare fingerne ved det andet. Et par ekstra fif for en bedre og hurtigere fordeling af metallet er 1: sørg for tragtformet udløbskanaler i hver ende, 2: man kan lave flere rørligende udløbskanaler på et par mm tykkelse, her bruger jeg2mm rør som bruges til rør fluer under støbning af formene.

Svar fra: Samsara d.17-05-2017 10:30:21
Sølvglimt.
Skal det forstås sådan at du har faste rør i dine udluftnings kanaler i formen? Hvis ja, hvordan undgår du tilstopning?

Svar fra: sølvglimt d.17-05-2017 11:08:27
Nej har ikke faste rør, de fjernes bagefter, det er til at lave ekstra udluftning, de støbes sammen med modellen. Altså jeg laver to-tre ekstra kanaler, ved at føre rørene ned til emnet og halvt ned i modellervoksen, så silicone over, vente et døgn og så lave den anden halvdel. Håber det er mere forstålig, eller må jeg oploade et billed.

Svar fra: sølvglimt d.17-05-2017 11:10:17
At jeg bruger plastik rør er en tilfældighed, du kan lige så godt anvende pianotråd.

Svar fra: sølvglimt d.17-05-2017 11:18:48
Skal siges jeg bruger denne finte mest ved støbning af wobler i resin, for at undgå luft fanges, men har det også på nogle af mine blinkforme.

Svar fra: Samsara d.17-05-2017 19:52:25
Ahh. Ok :-)

Du skal logge dig ind, for at kunne svare eller lave egne indlæg.

Er du ikke allerede oprettet, kan du oprette en konto ganske gratis.

Top 10
saja3489
toraa3484
Hardy u3326
Jan R. Jensen3205
udland663179
Storfisk3175
Bersaerk3142
blep3132
bennylaarsen3125
redvultur3123
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur
Jagt
Konkurrence
Hornfisk
Grejindkøb
Fisketegnsmidler
Føler fisk smerte?
Fisketegn
Flere målinger
Links
Links ialt: 123
fiskeatlas.dk
Fly Fishing History
Steen Ulnits
The Complete Angler ...
Lystfiskeroplysninge...
Henrik Leth
Niels Vestergaard
Dansk Amatørfiskefor...
Gyllebomben
Brugernes hjemmeside...
Flere links
Kontakt