Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
artikel
Udgivet d. 12-06-2002
Fiskeriets 'sjæl'
Så lykkedes det! Efter utallige besøg ved åen og fangst af al den botanik, der findes i området, gav mine anstrengelser endelig bonus.
Jeg har ganske vist fanget mange gode ørreder i åen, men aldrig på flue.
Denne sommer havde jeg besluttet, at nu ville jeg til at fiske med flue for at skabe en ny dimension i mit fiskeri. Det var efterhånden blevet lidt trivielt at fange fisk på blink og wobler i de samme sving og fald.
Fluestangen havde jeg haft i et par år og jeg havde også efterhånden bundet en del fluer, da jeg fandt, at det var en dejlig hobby i sig selv.
Jeg frekventerede lidt litteratur om kasteteknik og gik så i gang ude på græsplænen og det gik faktisk forbavsende let. Så næste skridt var selvfølgelig at gøre det samme nede ved åen. 'piece of cake' - troede jeg. For det første viklede den lette flue sig ind i alt, hvad der overhovedet var mulighed for at fange over vandlinien og når den endelig havnede i vandet, viste ingen fisk interesse for den. Jeg forsøgte med mange forskellige fluemønstre uden succes.
Efter et par aftener på den måde, måtte jeg hjem og læse lidt mere for at få inspiration til at forbedre mine chancer. Muligheder var der nok af. Så jeg bandt nogle klassiske vådfluer, Red Tag Palmer og March Brown på lidt forskellige krogstørrelser. Jeg bandt desuden nogle fluer af rødt og gult, som plejer at være mine favoritfarver, når jeg fisker med blink og wobler.
De næste dage begyndte så småt at give afkast. Jeg fangede mindre 'botanik' og en del helt små aborrer. Selv disse små fisk gav en vis tilfredsstillelse. De bibragte naturligvis ikke den helt rigtige dramatik, men fisk var det dog.
Jeg vidste jo, at der var pæne bækørreder i åen og da de indtil nu, ikke havde vist nogen interesse for mine fluer, måtte der være noget, der var galt. Jeg gik ud fra at de store fisk er klogere og mere sky end de små og derfor besluttede jeg, at det måtte være min måde at præsentere fluen på, som skulle forbedres. Igen måtte jeg konfrontere litteraturen, denne gang omkring emnet forfang. På baggrund af det læste, fik jeg bundet et forfang, som satte mig i stand til at få fluen til at lande i bedre afstand fra fluelinen.
Igen måtte der gå dage, før jeg igen begyndte at få gevinst. Først et par små ørreder som begge huggede, når fluen flød frit. Det irriterede mig, da jeg havde forventning om, at fisken burde hugge, lige efter fluens fald eller når fluen blev trukket i land med små ryk.
Så var det, det skete her til aften. Klokken var ca. 10, da jeg gik ned til åen. Der var helt vindstille og mosekonen var så småt begyndt at brygge. Mine kast gik meget let og jeg havde fornemmelsen af, at kunne placere fluen efter forgodtbefindende. Igen fangede jeg en af disse små 'micro-ørreder', hvilket indikerede, at min flue i det mindste var appetitvækkende, men herefter virkede alt dødt igen.
Efter en rum tid besluttede jeg, at jeg lige ville prøve min egen flue og derefter slutte for i aften.
To kast - og 'BANG', der sad den. Fluestangen svingede sig i en overordentlig overbevisende bue. For enden af linen huggede den efter 2 træk. Fornemmelsen var helt ubeskrivelig. Den sprang op lige neden for et mindre fald og hvirvlede op i den tunge mosekonebryg. Jeg holdt stangen højt og forsøgte febrilsk at rulle den løse line på hjulet. Jeg havde haft mange tidligere tilfælde, hvor de små fangster var sprunget af krogen, så det gav mig en konkret stres-fornemmelse. Men med stangen højt hævet lykkedes det mig at holde linen stram, på trods af at fisken jog op mod strømmen og ind i brinkerne med et vældigt raseri.
Til sidst håndlandede jeg en smuk gylden og fed bækørred på 38 cm. Det var bestemt ikke den største fisk, jeg har fanget, men jeg tror, det er den fisk, som har givet mig den største oplevelse i de seneste 10 år. Det var fantastisk.
Fisken blev selvfølgelig straks aflivet og ligger nu i min fryser, klar til at blive serveret om et par dage.

Jeg lever…

Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur