Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
artikel
Udgivet d. 07-02-2003
Island #1
Erik Simonsen har leveret denne spændende artikel om en luksustur til Island.

Endelig stod jeg i Aalborg lufthavn, tungt pakket med stænger, hjul, waders, fluer og alle de andre uundværlige ting vi lystfiskere slæber med os på ferie. Jeg var på vej til laksefiskeri i Island, eller nærmere bestemt East Ranga (Rang ow). Det var egentlig en ren tilfældighed, at jeg havde valgt laksefiskeriet på netop denne elv.

Oprindeligt havde det længe været mit højeste ønske at komme til Kola halvøen og fiske laks i den legendariske Umba elv eller en af de mange andre elve. Det skulle imidlertid blive anderledes, da jeg i årevis har døjet med en temmelig dårlig ryg. Risikoen for at jeg skulle få problemer på ”den konto” gjorde, at jeg simpelthen ikke turde tage så langt væk. Dels ville selve rejsen derop være lang og anstrengende, men endnu værre var tanken om at jeg skulle risikere at blive indlagt på et russisk hospital og måske tilbringe et par måneder i Murmansk, uden at kunne en eneste glose på rus-sisk. Så jeg måtte udelukke den mulighed og prøve at justere drømmene lidt.

Jeg begyndte at se mig om efter andre steder hvor det var muligt at få opfyldt en fi-skedrøm. Det var bl.a. en udsendelse i dansk tv der var med til at gøre udslaget. Ud-sendelsen var et portræt af den danske kasteinstruktør og guide Henrik Mortensen. Henrik Mortensen opholder sig 3 måneder om året på Island som guide. I udsendel-sen så man den ene blanke laks efter den anden blive landet. Efterfølgende fik jeg fat i nogle brochurer og fandt flere oplysninger på Internettet. Her læste jeg bl.a. at East Ranga havde været Islands bedst fiskende elv i 1998, 2000 og 2001 sidstnævnte med hele 2.960 laks. En næsten lige så vigtig detalje var den, at terrænet så rimelig farbart ud, og transporttiden fra Kastrup lufthavn ud til campen ca. 85 km. øst for Reykjavik var på godt 4 timer, hvilket var overkommeligt.

Rejsen bestilte jeg ved Lax-A Angling club i Island. Jeg skulle rejse alene fra Aalborg og møde de 14 andre deltagere i Kastrup lufthavn. Det var en ren danskertur, og selvom vi var en broget forsamling faldt vi alle hurtigt i snak. Alle deltagerne var op-stemte over den forestående uges laksefiskeri. Samtidig var vi selvfølgelig spændte på, om der var gang i fiskeriet i elven. Fiskeriet i East Ranga starter den 20. juni. Vi skulle fiske i perioden fra den 4. juli til og med den 10. juli, lige inden den absolutte højsæson begyndte fra den 11. juli til 25 august, hvor priserne naturligvis ryger i vejret. Lax-A Angling sørger for al service fra det øjeblik man sætter foden i Keflavik lufthavn. Vi blev hentet i lufthavnen af vore guider. På vejen ud til campen stoppede vi ved en lille elv uden for Reykjavik. Vi stod nogle minutter på broen og kiggede ned i vandet. Dernede så vi et syn der kunne tage vejret fra de fleste. Vi kunne spotte 15-20 store røddinger (Arctic Char) og havørreder, der stod tæt sammen. Da en fisk i 4 kilos klassen gik op og tog et insekt var jeg faktisk parat til at blive efterladt på stedet, så kunne de hente mig når ugen var omme.
Vi kørte videre til campen hvor vi blev indkvarteret på vore værelser. Campen var lige blevet bygget. Den lå op til elven East Ranga, og havde udsigt til isklædte gletchere og vulkanen Hekla i baggrunden.

Informationsmøde

Efter indkvarteringen blev der afholdt et informationsmøde om elven og fiskeriet generelt:
Ranga er opdelt i 8 zoner fra nr. 2 til nr.9. De Islandske regulativer siger, at elvene på Island kun må fiskes i 12 timer pr. døgn. Vi skulle fiske et stykke af elven fra kl. 7.00 til kl. 13.00, dernæst var der pause med middagsmad. Fiskeriet startede så igen kl. 16.00 hvor vi roterede til et nyt stykke af elven og vi kunne så fiske frem til kl. 22.00.

Vandet i elven kommer fra flere mindre vandløb og smeltevand fra gletscher. Dette gør at vandtemperaturen er ret kold; ca. 4-9 grader. Vandet er ganske klart men bliver mælkefarvet i tilfælde af megen nedbør. Den mælkefarvet farve skyldes udvaskning af ler fra gletscheren. Leret bliver dog hurtigt vasket ud, og elven klarer så op igen.

Elven kan fiskes med enhåndsstang men alle turens deltagere havde taget tohånds-stænger med, da man har en bedre kontrol over linen, og samtidig er det lettere at kaste med de tunge rørfluer med tohåndsstang. De foretrukne fluer på stedet er belastede rørfluer og Loops Brass bottle o.lign. bundet i nogle hidsige kontrastfarver såsom orange, gul, sort og rød. Rørfluerne monteres med en dobbeltkrog i størrelse 6-8. Som udgangspunkt fiskes der med flydeline monteret med et hurtigt synkende forfang, der kan få fluen ned i vandet.

Vi fik lidt information om spisetiderne i restauranten. Efter aftensmaden kunne vi så hygge os lidt i baren, hvis man ellers havde energi til det efter dagens fiskeri.

Petur guider

Vi blev opdelt i hold. Vi skulle fiske sammen to og to med en guide pr. 4 stænger. Min fiskemakker hed Christian, og vores Islandske guide hed Petur (Peter). Petur arbejder til dagligt i det Islandske ministerium som edb-ansvarlig, men nogle måneder om året arbejder han som guide for at tjene en ekstra skilling. Han er selv ivrig lystfisker. Petur taler lidt dansk men læser og forstår sproget perfekt, da han tidligere har studeret edb i Aalborg.

(Fortsættes)
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur