Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Status
Du er ikke logget ind.
Login
Glemt dit password?
Opret mig
Nyheder
Nyheder ialt: 12150
Lystfiskere i opråb...
Rod med både kontro...
Sjælden havskildpad...
38.000 liter gylle:...
Vil redde fisk i kr...
Havørreder hygger i...
Peter med harpungev...
Biologer: Doner dit...
Ingen til at overta...
Død klumpfisk funde...
Flere nyheder
Nyt sidste år
Det sætter tankerne...
Lystfiskerguide får...
Strid om danske van...
Havets rotte: Sæle...
Se videoen: Spættet...
Danske havbrug skal...
Efter tre år ligger...
Fanget i danske far...
Grovæder og parasit...
Skagen er et hvalme...
Artikler
Artikler ialt:139
Start med fiskeriet
Isfiskeri
Snør de flade - del ...
Der fiskes fra isbry...
Varulve på krogen
Esrum Sø
Fluebinding #6 - And...
RSS-Feeds nu (igen) ...
Fluebinding #5 - Whi...
Fluebinding #4 - Dub...
Flere artikler
Dialog
Gruppe -> Snik-Snak
fjæsing i rå mængder
Indlæg af: suswinkel d. 04-08-2010 19:50:16
Jeg var ude at fiske i aftes på havnen i Ø Hurup. Stille vejr let fralandsvind - spredte solstrejf.
Jeg var egentlig ude og fiske makrel. Næsten hvergang min blink rørte vandet var der fjæsing på!!! Vi stod nogle stykker og halede fjæsing ind. En sidemand var så letsindig at sætte sildeforfang på. Han havde 6 fjæsing på mange gange. Odderen der bor i bolværket havde tidligere været ude for at hugge en hornfisk fra en line. Det var fuldstændig syrrealistisk, i vores ellers fiskefattige vande, på den måde at få ondt i armene af at hale fisk ind. 5 fisk røg på grillen i dag - de smagte rigtig godt. Til sidst i aftes gad jeg ikke smide blinket ud. Jeg stod og pirkede ved bolværket, tog ihvertfald 10 fisk.......... sikke en tur...............

Kommentar fra: høtyven d.04-08-2010 20:03:17
giftige eller ej, de smager bare herligt, jeg er nok en af de få der sætter en weekend af til fjæssingfiskeri, skulle der gå en makrel eller hø på så skaber jeg mig ikke af den grund, men filleteret fjæssing med persillesovs og nye kartofler, uhm

Kommentar fra: Brunoesox d.04-08-2010 20:19:59
suswinkel
Tak for tippet, har aldrig smagt de stikkende banditter, men det kommer snart nu.. smiler!!
Mvh Bruno

Kommentar fra: U.H d.04-08-2010 20:53:40
Fanger ofte rigtigt mange Fjæsinger under makrel-fiskeri på Sjællands Odde. Særligt når jeg bruger sildeforfang efter dem. Har også oplevet at de er helt vilde med Gulp Alive børsteorm. Det var under fladfiske-fiskeri jeg opdagede det. Har aldrig selv spist dem, af ren og skær uvidenhed overfor deres, efter sigende glimrende smag, men det skal prøves.

Kommentar fra: heelgrasper d.04-08-2010 21:02:23
Det er tilsyneladende lige nu, de går amok. I går var jeg egentlig taget ud for at finde en HØ, men det blev en kort tur med to fjæsinger. Den sidste stak jeg mig på og valgte at afbryde turen, dels fordi jeg ikke gad stå og bide smerten i mig, dels fordi jeg aldrig har stukket mig på en fjæsing, så jeg kunne ikke være sikker på, at jeg ikke var allergisk.

Gode tips til at afkroge fjæsinger under vadefiskeri uden alt for meget bøvl (og smerte) modtages gerne :)

Hvor risikabelt er det at lægge rygfinnen ned ved at føre hånden ned over den fra hovedet? Jeg havde et frygteligt bøvl med at få et ordentlig greb om fisken, når jeg forsøgte at holde mig i sikker afstand fra rygfinnen.

Kommentar fra: Brasserne d.04-08-2010 21:05:41
Så vidt jeg er orienteret er det kun de forreste 3 pigge lige over nakken der er giftige? Så det burde være muligt med et tag om fisken længere nede af ryggen. Men husk en tyk handske for en sikkerheds skyld:) Evt. en neopren handske..

Kommentar fra: obw d.04-08-2010 21:12:11
Der er også giftpigge på gællelågene,fik jeg, at vide i mandags,da jeg fangede min første fjæsing,så hiv den på land,og træd på den,og fjern krogen uden, at røre fisken,smiler

Kommentar fra: joc d.04-08-2010 21:24:07
Ja der er både gift i piggene på ryggen og bag gællerne og de skulle efter sigende kunne stikke gennem en handske har jeg hørt fra en anden. Jeg plejer at træde forsigtigt på den eller finde en ordentlig bunke tang til at presse den ned mod jorden mens jeg bruger en lang peang til at løsne krogen med.

Kommentar fra: heelgrasper d.04-08-2010 21:32:23
Det med at hive den på land og træde på den er helt sikkert en god metode, men noget besværlig at praktisere under forholdene i går, hvor jeg var vadet ca. 20 meter ud i et lavvandet område (bliver dybt længere ude) og fangede en fjæsing i hvert tredje kast. Det ville hurtigt være blevet træls for mig at skulle vade frem og tilbage for de små skidesprælleres skyld (20 cm fisk der bider på 12 cm agn, come on!).

Man kunne selvfølgelig bare give op sådan en dag, men det ligger ikke helt til mig, når jeg først er kommet ud.

Kommentar fra: bennylaarsen d.04-08-2010 22:07:11
en pean til krogen og en til at holde fisken i så burde du være sikker:)

Kommentar fra: obw d.04-08-2010 22:38:12
Du kan bruge en kagetang,til at holde fjæsingen,smiler

isenkram-online.dk

Kommentar fra: Warrior d.04-08-2010 22:41:23
Jeg har et stykke træ liggende i motorbrønden, så presser jeg banditten ned mod dørken og rykker krogen ud med min springringstang. Aldrig tage chancer, jeg venter hellere til den er stendød og rører kun med min tang.

Kommentar fra: Oma d.05-08-2010 03:14:22
En rimelig sikker måde at håndterer fjæsingen på er at bruge en åletang til at holde den med.

Kommentar fra: U.H d.05-08-2010 10:09:52
et trick jeg har lært er at svinge fisken meget hårdt mod vandet så du slår den bevidstløs. Bare bliv ved til den er helt stille, så kan du afmonterer den uden at blive stukket og du behøver ikke gå ind til land.
Ellers for bådfiskere så har Allan Cjap lavet en skidesmart dims (rustfri plade) som er kanon til formålet.
link smaabaadsklub.dk
smaabaadsklub.dk

Kommentar fra: nokenfisk d.05-08-2010 10:27:22
Obw m. flere

Hej - Der er kun gift i rygpiggen!

Piggene på gældelågene er spidse, og gør selvfølgelig smadder ondt at stikke sig på, men fjæsingen bruger rygpiggen som forsvar når den ligger nedgravet i sandet. Der har den jo ikke noget at bruge gælle piggene til!.

En "rosenhandske" til haven med specialgummi kan piggene IKKE stikke igennem. Du kan ikke engang skære i gummiet med en kniv. At tage fisken med hånden er ikke anbefalelsesværdig, da man stadig kan stikke sig på især gællepiggene!.

De fleste havecentre og byggemarkeder, samt engang imellem Aldi har disse handsker.
Mvh. Kim


Kommentar fra: nokenfisk d.05-08-2010 10:46:27
Jeg tænker nu mere over, hvorfor der er så mange fjæsinger efterhånden!. For 30 - 35 år siden fangede man en eller to en gang imellem.

De må jo have fået forbedrede vilkår?. Måske det varmere vand, mere føde, eller færre fisk der æder deres æg/yngel!.

Det er da altid noget, at de smager godt. Så kan vi jo spise os ud af problemet 8^)

Bare frem med stegepanderne 8^)

Mvh. Kim

Kommentar fra: nokenfisk d.05-08-2010 10:58:08
Og så alle gode x 3

Vi må vel også lige have "reperations" opskriften med, nu vi er inde på "giften"

Hold det ramte sted under varmt vand (min. 45) grader i ca. 20 min. Det neutraliserer giften!.

Er man allergisk over for giften, finder man ud af det, da stedet vil hæve voldsomt med evt. sløret tale og uden behandling bevidstløshed, og lægebehandling er nødvendigt.

Det er kun yderst få der er allergiske overfor fjæsingstik, og der er endnu ingen registrerede dødsfald i Danmark pga. dette.

Mvh. Kim

Kommentar fra: obw d.05-08-2010 11:01:35
Ok,Kim,nu er der jo nok ikke sådanne skabninger, her på Lolland,og Falster hvor jeg fisker mest,for hernede bruger jeg ikke bundforfang,som jeg fangede min på,smiler,men Tak for rådet,smiler.
mvh Orla

Kommentar fra: nokenfisk d.05-08-2010 11:14:54
Hej Orla

Jeg vidste ikke, at i ikke havde så mange af "havets hugorme" nede sydpå 8^). Vil i ikke have nogen af "vores?". Vi har rigeligt, og deler da gerne ud til vennerne - Ha-ha
Mvh. Kim

Kommentar fra: Bizzer d.05-08-2010 14:59:08
Er der nogen mindstemål på fjæssinger?
Fangede lidt for mange igår på bombarda og flue, og de var ret store.

Nu kan jeg så se at mange her inde snakker om at de smager godt, så ville jeg da selv lige prøve med en enkelt eller 3 i weekenden.

Udover piggen på ryggen skal man så ikke også være opmærksom på eventuelt dens blod eller måden man tilbereder den på? Jeg tænker herpå om man kan blive forgiftet ved at spise den, hvis den ikke bliver skyllet ordenligt eller lagt i en lage 24 timer osv.

Kommentar fra: nokenfisk d.05-08-2010 15:07:03
Bizzer

Nej - evt. giftrester fra rygfinnen bliver uskadeliggjort straks ved varmen under tilberedningen!. Blodet er ikke giftigt!

Bare af med finnerne (læs ovenstående sikkerhed), derefter af med filèerne. Skær så nogle dybe hak i den ene side af disse, da de ellers vil bøje på panden. Du kan lægge dem i saltvand et par timer, hvis de skal være lidt mere faste. Vend dem i mel, og læg dem med skindet nedad på panden. Krydder efter behov (salt og peber).

Når oversiden er blevet hvid efter få minutter, vender du dem om, og giver dem højst 1 minut mere med kødsiden nedad!.

Bon appetit 8^)
Mvh. Kim

Kommentar fra: nokenfisk d.05-08-2010 15:22:54
Bizzer

Med hensyn til giftigt fiskeblod, skulle åleblod vist være den eneste fisk der har dette (for mennesker).

Af de gamle ålefiskere (for 35 år siden) blev jeg advaret om, at fik man åleblod i øjnene skulle man ikke gnide dem, da det så ville gå ind i blodbanen og give forgiftning.

Jeg har ikke fundet/ledt efter bevis på dette, men de gamle gutter var særdeles troværdige 8^)

Mvh. Kim

Kommentar fra: nokenfisk d.05-08-2010 15:26:17
Igen - igen

Jeg har lige undersøgt sagen med giftigt åleblod, og den er god nok.

Det gør, at vores blod ikke kan størkne. Bare 0,2ml. indsprøjtet i en hund, kan give dødelig udgang.

Giftstoffet hedder : ichthytoxin

Mvh. Kim

Kommentar fra: joc d.05-08-2010 15:48:09
"På den forreste korte rygfinne samt på gællelågene sidder der giftpigge, som fjæsingen rejser hvis den føler sig truet." skriver de på giftlinjen, så der må være noget om det.
giftlinjen.dk

Her kan man se hvordan Camilla Plum tilbereder fjæsing og et par andre fisk, hun snakker bl.a. også lidt om giften og viser kort hvor man skal passe på med at røre den. dr.dk (det er udsendelse 6:9 sendt d. 14/3)

Jeg har heller ikke smagt fjæsing endnu, så næste gang kommer der også et par stykker med hjem til panden til mig :)

Kommentar fra: nokenfisk d.05-08-2010 16:36:25
Ja- det lader faktisk til, at fjæsingen har gift i gællelågene også. Jeg fandt ellers på et tidspunkt modsatte oplysning på nettet.

Min opskrift og tricket med at snitte filèerne i kanten er forøvrigt fra Camilla Plums "køkken stegning".

Mvh. Kim

Kommentar fra: joc d.05-08-2010 17:15:32
Ja det er et godt program :)

Kommentar fra: suswinkel d.05-08-2010 19:56:01
Lige som OBW træder jeg på hovedet af fjæsingen til aflivning på fast grund.
Angående allergi - der skal man først have været stukket nogle gange inden kroppen udvikler allergi. Jeg fik en ryg-pig bare under huden. under rengøringen. Det sved.....
Jeg tænker lidt på om de små fjæsinger vil egne sig til fiskesuppe? er der nogle der har erfarring i dette?

Kommentar fra: suswinkel d.05-08-2010 19:56:16
Lige som OBW træder jeg på hovedet af fjæsingen til aflivning på fast grund.
Angående allergi - der skal man først have været stukket nogle gange inden kroppen udvikler allergi. Jeg fik en ryg-pig bare under huden. under rengøringen. Det sved.....
Jeg tænker lidt på om de små fjæsinger vil egne sig til fiskesuppe? er der nogle der har erfarring i dette?

Kommentar fra: nokenfisk d.05-08-2010 20:06:47
Suswinkel

Du forveksler desværre allergi med analyfaktisk reaktion!(staves vist sådan 8^)). Hvis man har denne uheldige ekstremt kraftige reaktion mod fjæsingstik, vil man hurtigt opdage det. Også ved første stik.

Den samme reaktion ses ved f.eks. hvepsestik, der forøvrigt årligt (modsat fjæsinger), har flere dødsfald på samvittigheden.

Da der ikke er mindstemål på fjæsinger, kan du da godt bruge dem til fiskesuppe 8^)

Mvh. Kim

Kommentar fra: joc d.05-08-2010 21:01:35
Anafylaktisk chok =)

og I har begge ret for man kan både være allergisk uden at have haft kontakt med fjæsing-gift før og man kan også udvikle overfølsomhed overfor det.

Kommentar fra: nokenfisk d.05-08-2010 21:13:33
Joc

Ja - det var jo sådan det skulle staves 8^). havde faktisk stavet det sådan (+ 2-3 andre måder 8^), men det så lidt mystisk ud!.

Udvikle overfølsomhed over for det siger du?. Tja, du må jo have fundet noget på nettet, da jeg ikke kan se hvordan, eller hvorfor man skulle lade sig stikke mange gange, for at kunne opbygge en overfølsomhed?

Men OK. Man kan blive overfølsom overfor næsten alt. Godt at man ikke er "multi overfølsom", som jeg forøvrigt kender en der er. Altid "låst" inde i et sterilt miljø. Øv for den 8^)-

Mvh. Kim

Kommentar fra: Keith d.05-08-2010 21:38:12
Hvordan fileterer man så en fjæsing?

VH

Keith

Kommentar fra: Keith d.05-08-2010 22:18:12
Nå fandt det endelig på nettet, skulle bare søge på engelsk. Det ser jo nemt ud helt uden at stikke sig :o)

Kommentar fra: joc d.05-08-2010 22:44:44
en.wikipedia.org

Kommentar fra: obw d.05-08-2010 23:07:03
Jeg vil hellere have denne,Kim.
Den stikker ikke,smiler.

barndorff.dk

Kommentar fra: Bizzer d.05-08-2010 23:56:02
Hold da op!! Kan godt se på det hele at jeg skal ud og fange et par stykker på lørdag!
Nordkysten vrimler med STORE fjæsinger lige pt!!
og hvis de smager så godt som i siger, så er det jo det rene guld!

Kommentar fra: nokenfisk d.06-08-2010 09:20:36
Obw

Ja det var da en dejlig fisk, så den kan jeg godt forstå, at du vælger 8^)

Med alle de fjæsinger må det vist være:

"Russisk lystfisker roulette" at fiske barfodet fra nordkysten i øjeblikket 8^)

Det ku` da godt være, at man skulle tynde lidt ud i dem, og hvis der skulle hoppe en HØ på som "sidegevinst", så græder jeg ikke 8^)

Mvh. Kim

Kommentar fra: BKJ d.06-08-2010 10:44:11
Pas på piggene på gællerne de er meget giftige har prøvet ,det gør sindsygt ondt og blive stukket man skal sidde med fingeren i meget varmt vand i mindst en time.Dagen efter blev fingeren rød og tyk ,kørte til læge ,fik penselin i en uge. SÅ PAS PÅ.

Kommentar fra: suswinkel d.06-08-2010 16:02:44
Hej Kim
Allergi er når når mennesker/dyr har udviklet allergener over for specifikke antigener. Når kroppen udsættes for et allergen, er der nogle hvide blodlegemer der hedder T-lynfocytter der "tager aftryk" af allergenet. Dernæst producerer T-lymfocytten en slags hvide blodlegemer der vil sætte sig på det specifikke antigen, for at destruere det.Denne proces kan accelerere ved gentagne påvirkninger, så ens immunsystem overreagerer. Men der skal en påvirkning fra et allergen til før det kaldes allergi, ellers hedder det noget andet. ALTSÅ KAN MAN IKKE VÆRE ALLERGISK UDEN FØRST AT HAVE VÆRET UDSAT FOR ALLERGENET I dette tilfælde fjæsingens gift. Siger hende skadestue og oprationssygeplejersken.........

Kommentar fra: heelgrasper d.06-08-2010 17:13:40
Lige som en sidebemærkning, så er der ud over giften også risikoen for infektion med diverse bakterier. Derfor er det lidt vigtigt lige at tænke over, hvornår man sidst fik en stivkrampevaccine, og opsøger lægen, hvis man efter varmebehandlingen oplever, at det stukne hæver kraftigt/bliver meget ømt.

I øvrigt: Er der ikke noget med, at fjæsinger også kaldes "københavnere"? Om det så er fordi de hopper på hvad som helst eller fordi de har en stor kæft skal jeg lade være usagt :)

Kommentar fra: suswinkel d.06-08-2010 19:50:27
I Himmerland er en Københavner en ulk, fordi den er meget grim og bider på hvad som helst;-))

Jeg er meget enig i det med stivkrampe vacinen. Især til sådan nogle som os! Lystfiskere har fingre i sære ting - gamle rustne knive og fiskeredskaber, indeholdende lidt af hvert.

En stivkrampevaccine holder 10 år for voksne, hvis man er vacineret som barn.......

I morgen skal jeg med lillebror ud og fiske fladfisk fra hans båd ---- ihhh hvor jeg glæder mig.......

Kommentar fra: nokenfisk d.07-08-2010 19:53:22
Suswinkel

Det er jo netop det jeg skriver!!. Allergi opbygges over tid - også andre allergier!.

Anafylaktisk chok har intet med allergi at gøre. Det er en reaktion, der giver lukkede luftveje, store hævelser, meget kraftig blodtryks forhøjelse, med efterfølgende bevidstløshed og død til følge uden f.eks. en binyrebark hormon indsprøjtning!!. Denne reaktion kan optræde første gang man bliver stukket/udsat for giften!.

Hellgrasper: Du har helt ret. alle stik fra fisk, uanset gift eller ej, indeholder bakterier der er farlige for os. Det har katte for resten også 8^)

Mvh. Kim

Kommentar fra: nokenfisk d.07-08-2010 21:01:45
Kattebid self. 8^)

Kommentar fra: Kim444 d.07-08-2010 21:49:55
Mht. åleblod fik jeg noget i et snitsår på højre hånds kno. Det var ved at koste mig langfingeren, da allerede et par timer efter, var "indholdet" af fingeren flydende, og den kunne ikke noget. Kan IKKE anbefales! Efter behandlingen, blev jeg ved med at få små materie-fyldte blærer op af højre underarm i flere måneder bagefter...Så pas på med det, derude.
Ichthytoxin betyder bare fiskegift..

Kommentar fra: Harlis d.07-08-2010 21:58:42
I Aalborg er det også Ulken der bliver kaldt for en Københavner.. ;o)

Kommentar fra: suswinkel d.08-08-2010 16:08:45
Hej Kim
Anafylaktisk chock er type I allergi.
Hævelse, nældefeber er type 4 allergi.
Hvis du er i tvivl om allergi kan du gøre følgende:
www.google.dk
allergi
tryk enter
læs en eller anden hjemmeside.........

Kommentar fra: nokenfisk d.08-08-2010 16:22:21
Suswinkel

Det jeg prøver at påpege er, at et anafylaktisk chok kan opstå uden forudgående kontakt til den pågældende gift!.

Mange der bliver stukket af f.eks. en hveps og efterfølgende får nævnte chok, er jo aldrig tidligere blevet stukket af hverken hvepse eller lignende.

Allergi som f.eks. crom, nikkel allergi, bliver opbygget gennem længere tid, før evt. udslet gør sig gældende.

At videnskaben så vælger, at beskrive anafylaktisk chock som en allergitype! tjaa..

Mvh. Kim

Kommentar fra: suswinkel d.08-08-2010 16:27:40
Du tager altså fejl søde....
Anafylaktisk chock kommer som reaktion på et allergen organismen har været udsat for før!

Type 4 allergien (chrom, nikkel osv) er kontaktallergi..........

Kommentar fra: CarstenBeck d.08-08-2010 16:30:15
Hej.
Hjælp dog dig selv. Vi taler om mulig førstehjælp!
Tag dog en antihistaminpille.
De koster ikke meget på apoteket, og kan være livsreddene ved et hugormebid, hvepsestik eller et stik fra en fjæsing!

Det skader vel ikke!

Carsten

Kommentar fra: joc d.08-08-2010 16:39:25
Anafylaktisk chok ER en allergisk reaktion. Den er systemisk og derfor særligt farlig. Når man optager journal på en patient spørger man altid om han/hun kan tåle plaster, Iod og Penicillin, netop fordi det anafylaktiske chok er meget alvorlig og ses ved penicillinallergi. Derfor vil patienter med penicillinallergi også have en stor fed rød markat hvor der står CAVE PENICLLIN foran på deres journal (CAVE betyder agtpågivenhed). Hvis man aldrig har fået penicillin før, kan første reaktion godt være et anafylaktisk chok, da der allerede kan findes antistoffer rettet mod sekvenser på penicillin-molekylet. Så anafylaktisk chok kan både ses som en primær reaktion og efter sensibillisering.

mvh. stud.med'en

Kommentar fra: nokenfisk d.08-08-2010 16:42:43
Suswinkel

Jeg tror vi taler lidt i øst og vest. At man har allergener i kroppen via div. påvirkninger, er jeg helt med på, men de behøver ikke at opstå fra fjæsing stik!.

Derfor igen. Man kan få anafylaktisk chock af et fjæsingstik uden tidligere at være blevet stukket af en fjæsing.

Carstenbeck

Hjælp til selvhjælp er altid en god ting. Problemet i dette tilfælde er imidlertid, at langt de fleste i risikogruppen ikke er vidende om det!. Så skal alle spise nævnte piller udendørs aktiviteter? Naaaaj vel... 8^)

Mvh. Kim

Kommentar fra: nokenfisk d.08-08-2010 16:45:27
Joc

Fin forklaring 8^)

Kommentar fra: joc d.08-08-2010 16:49:40
og til sus: Det er rigtigt at anafylaktisk chok i regelen kun kan foregå ved sensibillisering, men der findes et fænomen der hedder krydsallergi hvor et antistof der er rettet mod ét antigen også har affinitet overfor et lignende antigen og derfor kan allergi overfor ét stof medføre allergi overfor et andet selvom man aldrig har været i kontakt med det.

Kommentar fra: suswinkel d.12-08-2010 08:56:17
Fin foekjaring Joc. Angående CAVE er agtpågivenhed nærmest ikke nok. Ifølge lægeloven kan lægen få en autorisationssag på halsen, hvis der ordineres et præparat der står i journalens Cave rubrik.
Jeg tror i bund og grund vi mener det samme angående allergi, vi formulerer sig blot en anelse forskellig.
Til dig Nokenfisk - det eneste jeg er allergisk overfor er sure gamle mænd.

Kommentar fra: nokenfisk d.12-08-2010 09:14:08
Suswinkel

Det er jeg da ked af at høre.

Jeg er allergisk overfor kedelige gamle skrubber.

Kommentar fra: CarstenBeck d.12-08-2010 13:04:13
Hej.
JOC: Du svarer med noget lærdom.
Du svarer ikke på antihistamin?
For nogle år siden var jeg en aften på Kattegatcenteret i Grenå, hvor en speciallæge fortalte om fjæsingens stik.
Han sammenligede det med et stik fra en hveps og et bid fra en hugorm.
Hvepsen er så den, som står for langt de fleste farlige situationer i Danmark.
Han sagde også, at en førstehjælp på en allergisk reaktion var antihistaminer.
Jeg ved så godt, at man ikke render rundt med antihistaminer til hverdag, men hvis man er i en risikogruppe eller udsætter sig for risikoen (Fiskeri hvor der er mange fjæsing) kan man vel godt tage et par piller med i lommen.

Carsten

Kommentar fra: CarstenBeck d.12-08-2010 13:06:35
Hej.
Jeg glemte lige at fortælle, at Kattegatcenteret sluttede foredraget med at servere fjæsing tilberedt på forskellige måder.
En særdeles god spisefisk!

Carsten

Kommentar fra: kaptajn_knas d.12-08-2010 15:37:15
Prøv at smid et par fjæsinger i røge ovnen.. Det er mums!

Kommentar fra: suswinkel d.13-08-2010 19:31:41
Jeg har lige lavet fiskesuppe af fjæsing- pragtfuldt;-)

Du skal logge dig ind, for at kunne svare eller lave egne indlæg.

Er du ikke allerede oprettet, kan du oprette en konto ganske gratis.

Top 10
renefrh3975
Bersaerk3968
bennylaarsen3968
redvultur3943
saja3938
ublabu3925
storling3925
Thomsen793925
Multe Per3925
henlene3925
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur
Jagt
Konkurrence
Hornfisk
Grejindkøb
Fisketegnsmidler
Føler fisk smerte?
Fisketegn
Flere målinger
Links
Links ialt: 120
fiskeatlas.dk
Fly Fishing History
Steen Ulnits
The Complete Angler ...
Henrik Leth
Niels Vestergaard
Dansk Amatørfiskefor...
Danmarks center for ...
Camping and Cooks
DSF
Flere links
Kontakt