Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Status
Du er ikke logget ind.
Login
Glemt dit password?
Opret mig
Nyheder
Nyheder ialt: 12101
Truer liv i åer og...
Der må igen fiskes...
Invasiv plante lukk...
Iltsvind ved Haders...
Oceanariet jubler:...
Søer, sumpe og enge...
Første spadestik: N...
Middel mod iltsvind...
Kraftigt iltsvind i...
Formand med bøn til...
Flere nyheder
Nyt sidste år
Sportsfiskere skal...
100 ton gylle er lø...
Hjælpende hånd på v...
Kraftigt iltsvind...
Aldrig målt før: Ma...
Sportsfiskerforbund...
Landmænd og lystfis...
Haj-foster spiller...
Blæst gav kunstigt...
Blæsevejr har givet...
Artikler
Artikler ialt:139
Start med fiskeriet
Isfiskeri
Snør de flade - del ...
Der fiskes fra isbry...
Varulve på krogen
Esrum Sø
Fluebinding #6 - And...
RSS-Feeds nu (igen) ...
Fluebinding #5 - Whi...
Fluebinding #4 - Dub...
Flere artikler
Dialog
Gruppe -> Snik-Snak
Kina eller hvad?.
Indlæg af: jensenjan d. 14-02-2013 15:35:38
Kineserne æder verdens glasål.
De æder Hajfinner i suppe,så bestialsk en måde at skaffe finnerne på er ubeskriveligt.
De bruger næsehorn til deres potensproblemer.
De bruger Tigerknogler til medecin.
De er i færd med at ødelægge verdens arbejdtsmarked.
Alligevel så køber vi Kinesiske Stænger,boremaskiner og meget meget mere,uden at stille krav til andet end prisen!!!!!!!!!.
Vores samfund,EU,med flere,ingen stiller krav,hvorfor?????.
Håber der er en Tipser der kan berolige mig med et godt svar.Så Øst-forskrækket som vi Danske altid har været,så er vi slet ikke bange,nervøse for,at al vor kapital er investeret i et rendyrket komunistisk land som Kina.
Mvh.JensenJan.

Kommentar fra: nyfiskeren d.14-02-2013 15:51:11
Det er stort emne du starter der, men du kan finde noget af forklaringen hos de skiftende ministre henover de sidste 15 til 20 år år inkl. kongehuset.
De har jævnligt lavet diverse delegationer og rejst derud for at starte reklame for vores land som så har resulteret i at vi har eksporteret arbejdspladser derud med deraf følgende arbejdsløshed her i landet.

Det er først på det sidste, efter at kineserne har fået penge at de laver delegationer som kommer hertil da de har fundet ud af at kvalitet det kan de ikke lave med de lave lønninger tilbyder inkl. dårlige arbejdsforhold. Men den proces ser ud til at være noget langsommere og hvis den slår igennem så har de samtidig opkøbt al vores land, firmaer og koloni på samme måde som de gør i Afrika. Og tænkt at USA også er afhængig af kinesisk økonomi.

Kommunisme er mage ting og det der i øjeblikket sker i Kina er udover magtstrukturen(som også findes næsten tilsvarende i andre lande/partier) langt fra kommunisme.

Kommentar fra: Fiskeblink d.14-02-2013 15:56:23
Ikke sikkert dette er et fornuftigt svar du kan bruge:

Men Kina er halvdelen af jordens befolkning. Det betyder at de fylder meget i bevidstheden. For Kina bliver nævnt ret ofte, hvorimod andre lande "kun" har deres egne få fokusområder hos andre.

Afrika har hungersnød - I Kina spiser de meget ris og Sushi.

Indien har pyramiderne - Kina har Muren

I sydamerika udryder de regnskoven - I Kina slagter de hajer

osv osv.....

Pointen er at vi andre har relationer ti de forskellige lande og tænker på enten noget unikt eller forfærdeligt. Kina fylder så meget i bevidsteheden at de kommer til at fremstå som syndebukke. Og jeg tror ikke de er så meget mere syndebukke.....som den anden halvdel til sammen.

Mit bedste bud :o)

Kommentar fra: anden1234 d.14-02-2013 16:11:42
Ja.. halvdelen.. sådan ca.

Kommentar fra: hrhenrik d.14-02-2013 17:30:09
AC/DC har et bud...

Tailored suits, chauffeured cars
Fine hotels and big cigars
Up for grabs, all for a price
Where the red hot girls keep on dancin' through the night
The claim is on you
The sights are on me
So what do you do that's guaranteed
Hey little girl
You want it all
The furs, the diamonds, the painting on the wall
Come on come on, lovin' for the money
Come on come on, listen to the Moneytalk
Come on come on, lovin' for the money
Come on come on, listen to the Moneytalk

Spøg til side.. Jeg er da enig i at vi i den perfekte verden var langt mere selvproducerende. Men hvis vi vil noget og hvis vi vil opretholde levestandarden så længe som muligt, bliver vi nødt til følge markederne der hvor de er.
Mon ikke vi alle har købt et stykke lækkert grej til billige penge. Og det er jo det vi vil ha.
Så må man gå på kompromis med dyrplageri, menneskeplageri, miljøplageri osv osv. Hvis ikke vi gør det bliver vi overhalet indenom.
Men vi burde være bedre til at udnytte den afhængighed som kineserne har af vore ordrer. Hvis eu og USA stod sammen og lagde 2000% told på varer fra Kina indtil menneskerettigheder var på plads. Så kunne det være at piben fik en anden lyd.
Mææææn.. Der er alt alt for mange interesser i det til at det kan lade sig gøre...

Kommentar fra: Bzzz d.14-02-2013 17:46:32
Vi har selv været ude om det!

Vi køber billige varer fra kina fordi vi er smartere end "alle de narhoveder der giver fuld pris for dansk arbejde"

Danskerne har været vanvittigt gode til at lære at det kan være dyrt at købe billigt!

Så nu hænger vi i suppedasen.

Kommentar fra: sundfisker.dk d.14-02-2013 18:34:29
Nå ja - og så filetterer de de grønlandske torksfileter du kan købe i supermarkedets frysedisk...
sundfisker.blogspot.dk

Kommentar fra: Karlsson d.14-02-2013 18:37:40
Halvdelen????????

Nok nærmere omkring en 7'ende del og Indien er lige i hælene ;-)

da.wikipedia.org

Men ja, vi ligger som vi selv har redt.

Mvh
Lasse

Kommentar fra: jensenjan d.14-02-2013 22:02:57
Svarene er ikke så tossede endda,jeg er ikke den eneste der har tænkt over det problem.Jeg er begyndt at vælge "Made in China" fra,hvis det er muligt.
Tak skal i have,gæve fiskere.
Mvh.JensenJan.

Kommentar fra: seb67 d.14-02-2013 23:11:20
Jyderne er nærige😝

Kommentar fra: erikviking d.14-02-2013 23:37:48
Hm, vidste ikke at pyramiderne lå i Indien!!!

Kommentar fra: joba d.15-02-2013 00:04:43
I det store hele er det penge det handler om, hvis vi kan spare penge så gør vi det. Alle vores ting i daglig dagen bliver næsten lavet i Kina, da det billiger.
Største delen af alt tøj og andre vigtige ting i hverdagen bliver lavet i Kina.
Men meget af det som bliver lavet af kopivarer fra Kina bliver produceret på fabrikkerne om natten. De kan lave din bosch borer maskine om dagen og om natten en kopi af den

Kommentar fra: jensenjan d.15-02-2013 02:33:56
Spørgsmålet er så bare,hvis penge?.Kunne det tænkes at det blandt andet er din pensionsopsparing,der finansierer udflytning af din arbejdtsplads.Medens du er arbejdtsløs æder administrationsomkostninger din opsparing,eller din nabos opsparing.
Jeg vil nok hellere betale lidt mere for boremaskinen.
Der er nogen der tjener kassen,og der er nogen der betaler dyrt for det.
Mvh.JensenJan.

Kommentar fra: Bzzz d.15-02-2013 06:12:55
Desværre tror jeg ikke det kan standses, og jeg tror heller ikke at tilstande med borgerkrig og detslige uvæsen er en umulighed her i DK!

Det er et spørgsmål om at krybben skal være tilstrækkelig tom og vi nærmer os!
¨
5 millioner mennesker i DK med de 2,2 millioner på offentlig forsørgelse?= rigtig, rigtig dårligt!

Kommentar fra: anden1234 d.15-02-2013 07:35:16
er det ikke mærkeligt, at ALT handler om penge? hvorfor begynder vi ikke at tænke på noget andet? Der er så mange andre ting, der for mig, er vigtigere end penge...

Kommentar fra: Buffalo d.15-02-2013 07:50:37
så har du jo sikkert penge nok ,mine kreditore mener ikke der ernoget vigtigere end penge og kan jeg ikke betale dem må jeg jo så på gaden og leve som hjemløs......sikke noget pis at fyre af

Kommentar fra: anden1234 d.15-02-2013 08:11:12
det synes jeg jo ikke at det er. Men OK jeg skal heller ikke tænke i baner som skat og afgifter - endnu... så må vi se, hvordan det ender derefter...:)

Kommentar fra: anden1234 d.15-02-2013 08:15:06
desuden er der live trolling med gordon p. henriksen streamby.com det hakker dog lidt.

Kommentar fra: fjummer d.15-02-2013 09:57:44
Det bliver lidt af en kæmpe blanding af pærer og æbler her but here goes :)

Det er jo i bund og grund kun et spørgsmål om penge.
Hvis de europæiske fabrikker kunne fremstille lige så billigt grej som kineserne, ville vi købe europæisk, men vores løn er stærkt medvirkende til at vi producerer alt for dyrt her i Europa.

Tænk sig at man sidder og læser næsten daglige artikler om folk der snart ryger af dagpengene, siger nej tak til jobs der ligger over 125,- i timen.
Ja så må man sige vi selv ligger som vi har redt.
Vores velfærds system har spillet fallit, når man ikke tager dagpenge og kontanthjælp fra folk der nægter at gå i arbejde og så er jeg ligeglad om det er etnisk danskere eller tilflyttere fra andre lande.
Får man anvist et arbejde er det bare at tage det!

2,2 millioner i DK er på "støtten" og det er næsten lige før der er færre folk på arbejdsmarkedet end uden for.
Vores velfærds system er på vej ud, som vi kender det i dag og det kan vi lige så godt vænne os til.

Der bliver ikke oprettet særligt mange nye ufaglærte produktions arbejdspladser i Dk mere, for de ryger udenlands, og som arbejdsgiver tænker man først og fremmest på pengene.

Selv Novo som er DKs største virksomhed har fabrikker i USA,Frankrig,Kina og Rusland og der arbejder flere udenlands for Novo end i DK.
Hvor længe mon Novo beholder sin arbejdsstyrke i Danmark?

Det er europa der har levet i en boble og følt sig som overmennesker i alt alt for lang tid og nu er det hele ved at krakelere.

Hele sydeuropa er mere eller mindre på krakkets rand og velfærden som vi kender den, er på vej ud, for der er ikke råd til at flere og flere mister arbejdet og skal understøttes.
Den boble er skabt alt et totalt overhedet boligmarked hvor priserne steg helt vildt og uhæmmet.
Folk tjente millioner og dem der havde boet lang tid i deres boliger og solgte, tjente styrtende med penge og når man gjorde det op, havde mange af dem boet gratis i en menneske alder.
Det kan for pokker da ikke være meningen at en bolig skal være en investering, hvor man i sidste ende har endt med at betale nul kroner for at bo i sin bolig gennem mange år, bare fordi man har været i den situation at man har været heldig nok til at kunne købe sin egen bolig og ikke skulle nøjes med en lejebolig.

Så var der de låne villige banker der sprøjtede penge ud på gaden, uden nogen for form sikkerhed.
Vores lønninger som er steget til noget ,der ville være en kongeløn i mange andre EU lande.

For slet ikke at tale om den altomfattende korruption der foregår i mange sydeuropæiske lande både blandt befolkningen og politikerne.

Nu banker krisen så på døren og når der ikke er så mange penge at rutte med, søger man ting der kan være billigere og der ender man så op og køber ting produceret i Kina.

Så himler folk op om kina, kommunisme, korruption og varer produceret under ringe vilkår, mens man bare kan åbne aviserne og læse om den svindel der har foregået i Europa hvor flere lande har været involveret i distribution af heste der bliver slagtet og proppet i mad der kun skulle indeholde oksekød.

Vi er ikke en skid bedre i Europa, når det kommer til at tjene penge på de mest usle måder.
Producenter snyder og bedrager de uanede masser, og når det en gang imellem bliver opdaget, er det som regel glemt 1 måned efter.

Så er der Eu som helhed.
EU er en kolos på lerfødder der vælter på et eller andet tidspunkt og når det sker, står kineserne på spring for at opkøbe virksomheder i hele Europa.
Hvis vi tror vi kan opretholde det vi har gang i, må vi tro om.
Vi har levet for længe i overhalingsbanen i sus og dus og regningen kommer på et eller andet tidspunkt.

Dagens Danmark som vi kender det, er jeg bange for bliver væsentligt forringet de næste mange år og vi kan intet gøre ved det.

Kineserne har dog i bund og grund nok ikke særligt meget med vores krise i Europa at gøre.

Skal vi beskylde kina for:

Vores åbne grænser,
Vores høje lønninger,
Vores dyre velfærds system,
Vores lavere arbejdstider,
vores dyre boliger og fede biler,
vores overfyldte fængsler hvor ca 75% ikke stammer fra Danmark,
vores grådige banker,
vores handlingslammede politikere,
vores misfoster af en pamperklub kaldet EU.

Jeg tror vi skal kigge os selv i spejlet, før vi skyder med skarpt mod Kina.

Dog er jeg ikke særlig optimistisk med hensyn til fremtiden på den korte bane....

Kommentar fra: anden1234 d.15-02-2013 11:16:33
skynder i jer at gå over på linket jeg gav tidligere, tror jeg gordon har fisk!

Kommentar fra: anden1234 d.15-02-2013 11:17:10
den er så også af igen...

Kommentar fra: Bzzz d.15-02-2013 14:54:25
Kære Fjummer.

Jeg er helt enig i hvad du skriver!
Meget velskrevet og absolut sobert.

tak for det.

Kommentar fra: nyfiskeren d.15-02-2013 16:49:26
Fjummer du har lavet en helgardering i din argumentation :).

Grunden til vi skal have en så høj timeløn er at vi blandt andet skal have råd til skat, husleje(ejer/lejer),varme, el, gebyrer til banken for at få vores løn, forsikringer, telefon, internet, transport til og fra arbejde, a-kasse, licens(statsopkrævet og via diverse antenneforeninger), mad + lidt mere først derefter har vi råd til fiskegrej, ferie og anden underholdning.

Mange af de ovennævnte udgifter betaler øst arbejderen ikke her i landet så derfor kan han/hun gå til en mindre løn.

Boligboblen kan vi takke Bent "Betjent" og Lene Espersen og deres regering for.

Bankerne som er blevet den økonomiske statsmagt i den vestlige kan vi takke næsten alle politikerne som har været her igennem de sidste 15 til 20 år for især under den forrige OVK-regering(hvor mange milliarder har de dog ikke fået forærende og fået lov til at opkræve for at overleve. UHA)- de hævede også prisen for fisketegn som så også blev et skatteobjekt på lige fod med registreringsafgiften er blevet det.

Så det der er et af vores hovedproblemerne det er at mange af vores omkostninger i alle pengeled er givet på forhånd og det er vel og mærke også når vi fraregner skatten/momsen.

Iøvrigt så betaler jeg min skat med glæde(næsten)
:)

Kommentar fra: slamfisker d.15-02-2013 17:20:29
Lynkinserne er ret smarte. De holder igen med lønningerne, hvor vi i vesten i høj grad har brugt metoden med at arbejdstager forlangte højere løn, arbejdsgiver hævede så prisen, arbejdstager forlangte så igen mere i løn, hvorefter arbejdegiver igen hævede priserne osv. Vi lånte samtidig penge og så kørte det bare derudaf - forbruget længe leve.

Men gu kan de lave kvalitet i Kinahuset, og stadigvæk til lavere priser end i vesten. Vi beder blot om de billigste varer, så vi grådigt kan få mulighed for at købe flere billige og dermed også som regel dårligere varer.

At de æder alle dyrene for os, de er godt nok ærgerligt, men vi i vesten inkl. lystfiskere har heller ikke altid være hensynsfulde forbrugere.

At vi så er ved at være flere der modtager, end der giver, det gør det endnu mere festligt :-)

Kommentar fra: newbie d.15-02-2013 17:32:20
Det er sjovt at ingen roser bankerne for lånevilligheden for 10 år siden der førte til en fuldstændig unaturlig og ekstrem lav ledighed i et overophedet Danmark.

Men nænej, nu er det bankernes skyld at ledigheden er tilbage på et normalt niveau.

Jeg er med på at økonomi kan være svært at forstå og at det derfor er fristende bare at give andre skylden. Men jeg må advare om at tro, at bankdirektørlønninger og gebyrer flytter noget som helst i en nationaløkonomi, for det gør det ikke, absolut intet.

Just sayin..

Kommentar fra: slamfisker d.15-02-2013 17:32:20
Men spændende tråd, som sikkert løser det hele. Fik lige set befolkningstallet for Indien, som oversteg min værste erindring. Det kan da ikke undre, at de bruger meget "rice and curry".

Kommentar fra: jensenjan d.15-02-2013 17:48:26
Jeg læser svar med glæde,det er interesant,at høre de forskellige svar.
Er et par Ekko sko blevet billigere af at produktionen er flyttet til Kina?,nej vel.Men det er der garanteret en bankbog der er blevet.
Det industrien gør i dag,er det vi i gl.dage kalte for en devaluering,nedskrive sin valuta i forhold til de konkurerende lande/staten forringer din løn.
Nu gør virksomhederne det i stedet for,ved at flytte produktionen til lavlønsområder,fidusen er fortjeneste og besparelser på arbejdtsmiliøet,løn og forurening.
Da forurening ikke kender til grænser,ja så får vi da også en regning derfra på et tidspunkt.
Mvh.JensenJan.

Kommentar fra: toraa d.15-02-2013 18:00:30
Og desværre er jeg så enig i det sidste. Men den bankbog er så bestemt ikke min. Og det er jo heller ikke dem der sidder hårdt i det idag, hvis bankbog der er tale om.
Anden1234: Vent du bare til du er selvforsøgende, og har familie der skal forsørges - så tror jeg du må ændre holdning til mange ting.
Mvh toraa

Kommentar fra: Hardy u d.15-02-2013 19:39:25
længe leve kapitalismen, demokrati og det frie markede.

Som Churchill udtrykte det:

"Demokrati er ikke den bedste styreform... Men det er den mindst ringe".

Det kan være vi snart skal til at opleve noget helt nyt. Så længe der er tid til en fiske tur så......;)

Kommentar fra: bennylaarsen d.16-02-2013 22:05:16
en grund til vi skal ha en højere løn er også, at en bil betaler man 2 gange i forhold til en tysker skal v samme model, måske betaler vi endda 2.5gange mere... da en tysk forhandler tjener lidt mere på en ny bil end en dansk forhandler.....

så en udsendelse fra tyskland om kvalitet på biler og den er faldet drastisk i de sidste år, pga delene blir lavet i østlande, kina osv, en del som blev lavet i feks 1995 virker stadig i dag, mens del tilsvarende del lavet i 2010 i polen gik i døden i vinters(kondensator til aircondition).... men ok så sælger man jo osse flere dele...

ps. har du købt den nye mondeo så lad for guds skyld være m at bule en forskærm, de fåes ikke mere.... en 2013 model, stof til eftertanke... fabrikken der laver dem er gået konkurs...måske den sku ha krævet 10kr mere pr skærm.??.(en ford forhandler fortalte mig det da han spurgte om vi havde en mondeo i den model stående.)

om kina kan lave kvalitet, det kan de helt sikkert, men de laver virkelig meget skrammel og sælger det til os... det gode beholder de vist selv.. ;) men de begynder jo osse at kræve penge i løn nu om dage, så flytter man jo nok noget hjem igen..

fiskeblink
du bør nok lige tage lidt regning igen, vi er ca 7 milliarder på jorden og i kina er de ca 1 milliard, så helt halvdelen??.. ;)

jensenjan
jeg ved hvor bankbogen bor, altså den der er blevet tyk.. ;)

må indrømme jeg nok har et par kina produkter i huset, kan ikke undgåes i dagens verden... men køber det meste grej i danmark.. :)


ps. har lige bestilt denne www2.mercedes-benz.dk ;)

Kommentar fra: chagoi42 d.17-02-2013 10:27:38
Nu er en del af problemet også at i europo ikke har lyst til at bo i en er værelses med hele vores familie, på fabrikken du arbejder , det eneste du kan stræbe efter er at dine børn får samme chance og så endda til hele 7,25 i timen. Dette er hverdagen for langt de fleste kinessiske fabriksarbejdere. Og dem er der mange af.

Kommentar fra: jensenjan d.17-02-2013 10:28:17
Bennylaarsen,du kan da lige smutte forbi Eltang når den kommer og give en tur.
Thoraa m.fl.ved også hvor skoen trygger,vi må være optimister.
Det er otopi at tro at man kan undgå at købe Made in China,men det gør en forskel at efterspørge fra andre lande.Vi så engang hvordan forbrugerne var i stand til at påvirke Shell og Arla,lad os prøve det samme over for dem ude i Østen.Tak endnu en gang for debatten.
Mvh.JensenJan.

Kommentar fra: toraa d.17-02-2013 11:10:13
Chagoi42 har nu fat i en ret væsentlig pointe, hvad forholdene på arbejdspladserne i Kina angår. De forhold er jeg bestemt ikke interesseret i at skulle opleve, hverken selv eller for andre.
Mvh toraa

Kommentar fra: jensenjan d.17-02-2013 11:25:53
Helt enig Thoraa,læste en artikkel i Metalbladet for nogle år siden,det var om skibsværfter i Korea.Der mødte arbejderne 1,5-2 timer før tid og begyndte at arbejde uden løn og det samme til aften.Ikke mærkeligt at Hr.Møller besluttede at lukke Lindø.
Hvad skal man sige,10-12 timer om dagen og går de på VC uden at have fået lov er det ud.
Sådant noget er ofte finanseret af pensionsmidler.
Mvh.JensenJan.

Kommentar fra: bennylaarsen d.17-02-2013 15:58:07
jensenjan
håber du så min smiley bagved.. ;)..

har vist bil nok i den jeg har.. :)

Du skal logge dig ind, for at kunne svare eller lave egne indlæg.

Er du ikke allerede oprettet, kan du oprette en konto ganske gratis.

Top 10
toraa4032
tarutta3778
bennylaarsen3573
saja3518
Jan R. Jensen3485
redvultur3466
renefrh3353
udland663312
Bersaerk3306
oz3bto3278
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur
Jagt
Konkurrence
Hornfisk
Grejindkøb
Fisketegnsmidler
Føler fisk smerte?
Fisketegn
Flere målinger
Links
Links ialt: 120
fiskeatlas.dk
Bonito Fish Guide
Fly Fishing History
Steen Ulnits
The Complete Angler ...
Lystfiskeroplysninge...
Henrik Leth
Niels Vestergaard
Dansk Amatørfiskefor...
Danmarks center for ...
Flere links
Kontakt