Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Status
Du er ikke logget ind.
Login
Glemt dit password?
Opret mig
Nyheder
Nyheder ialt: 12101
Truer liv i åer og...
Der må igen fiskes...
Invasiv plante lukk...
Iltsvind ved Haders...
Oceanariet jubler:...
Søer, sumpe og enge...
Første spadestik: N...
Middel mod iltsvind...
Kraftigt iltsvind i...
Formand med bøn til...
Flere nyheder
Nyt sidste år
Sportsfiskere skal...
100 ton gylle er lø...
Hjælpende hånd på v...
Kraftigt iltsvind...
Aldrig målt før: Ma...
Sportsfiskerforbund...
Landmænd og lystfis...
Haj-foster spiller...
Blæst gav kunstigt...
Blæsevejr har givet...
Artikler
Artikler ialt:139
Start med fiskeriet
Isfiskeri
Snør de flade - del ...
Der fiskes fra isbry...
Varulve på krogen
Esrum Sø
Fluebinding #6 - And...
RSS-Feeds nu (igen) ...
Fluebinding #5 - Whi...
Fluebinding #4 - Dub...
Flere artikler
Dialog
Gruppe -> Snik-Snak
reklame ål dr 1 nu
Indlæg af: kraghdet d. 21-02-2013 18:06:08
det kan man sku ikke for åben skærm :-(

Kommentar fra: dennisjustweiling d.21-02-2013 18:07:48
øh. den nåede jeg ikke kan du sende et link?

Kommentar fra: Bad One d.21-02-2013 18:11:04
Helt enig.
Dog nævnte hr. Price at de var udrydningstruet

Kommentar fra: kraghdet d.21-02-2013 18:13:25
spise med price har sku tabt lidt for James nu, især da det har været i medierne idag at indføre stop for ålefiskeri .....

Kommentar fra: toraa d.21-02-2013 18:23:33
Heller ikke jeg.
Mvh toraa

Kommentar fra: salty br9ngr d.21-02-2013 18:54:47
Det må være den her det handler om
dr.dk

Kommentar fra: toraa d.21-02-2013 20:11:35
Ikke om jeg ser det program igen.
Mvh toraa

Kommentar fra: sdanboe d.21-02-2013 21:10:30
Det program der er nu er med en garn fisker som samtidig er mega bøsse og til ret unge mænd. Er de også udrydningstruede eller

;)

Kommentar fra: Hardy u d.21-02-2013 21:26:00
hov hov der er bare nogle, som er lang tid om at finde kærligheden.......

Kommentar fra: saja d.21-02-2013 21:46:04
Bøsse ???

Hvad fanden sker der her ?
Folks seksuelle preferencer skal da ikke på nogen måde blandes sammen med ålen, og det at den er et truet dyr.
Hvad er det for fantasier der er i spil her.

Ålen er truet, og skal ikke fanges. derfor skal den heller ikke bringes i spil som gourme mad-program hit.

Det er en ommer Price.

Hilsen
jan

Kommentar fra: saja d.21-02-2013 21:56:17
Hvorfor er denne tråd fjernet fra "seneste spørgsmål" oversigten.
Jeg har svært ved at se en farlighed i indholdet.
Eller må man ganske enkelt ikke snakke om ÅL ?

WM - Manipulerer du lidt i det skjulte ?

Hilsen
Jan

Kommentar fra: bennylaarsen d.21-02-2013 21:58:25
saja
den er da på seneste, ihvertfald på min computer lige nu...

Kommentar fra: bennylaarsen d.21-02-2013 21:59:21
nå nu er den osse væk på min...

Kommentar fra: Hardy u d.21-02-2013 22:01:13
jeg kan stadivæk se det på min.

Kommentar fra: sdanboe d.21-02-2013 22:03:15
Det var rent dril hardy

:)

Kommentar fra: Hardy u d.21-02-2013 22:11:19
Det er jeg helt med på;)
Nå sengen kalder, godnat

Kommentar fra: torbenpetersen d.22-02-2013 21:14:52
Price styre...

Sådan er det og husk nu lige det er jo ikke ham der har taget og valgt ålen. til denne udsennelse.

Noget helt andet er Hvad fanden er der galt i at spise ål det smager jo godt og udover det hvorfoe skal man altid høre på at den snart ikke er har mere osv???

hvad med vi bare råder folk til at laden den være og ikke svine folk til ikke fordi der er nogen som har gjordt det denne gang men vent til slut maj hvor der bliver stillet spørgsmål ang ålefiskeri så køre debatten. men jeg har det sådan bliver jeg inviteret på stegt ål siger jeg sku ikke nej..

mvh. Torben Petersen...


Kommentar fra: chagoi42 d.22-02-2013 21:22:35
Torben, jeg er sikker på han selv har valgt ålen, jeg har set ham lave den samme ret før.
Men at han vækger at lave en ret med Ål ser jeg intet problem i. Hans programmer handler om at lave mad. Manden laver mad, skulle vi også boykotte det pga foigras? Skulle vi boykotte det pga af kalve kød?
At folk skriver at de ikke vil se det længere osv, finder jeg dybt latterligt umodent. De vræler om det for derfeter måske, at tage ud for at "sportsfiske". Dvs fange er levende dyr på en smertefuld måde, blot for egen glæde. De fisker ikke engang for at spise det de fanger.
Det finder jeg usmageligt. Men derfor dropper jeg ikke fisketips.

Mvh søren.

Kommentar fra: Hardy u d.22-02-2013 21:26:09
He he nej dropper heller ikke fisketips.
Men til maj vil jeg lade ålen være og stege/ryge nogle hornfisk.

De har jo næsten samme form.....;) Nam!

Kommentar fra: chagoi42 d.22-02-2013 21:31:48
Vil lige indskyde at jeg ikke selv hverken spiser eller fisker efter ål.

Kommentar fra: torbenpetersen d.22-02-2013 21:43:59
ja det bliver sku dejligt når næbdyret indfindet sig så skal der ryges og stege næbdyr glæder mig...

Kommentar fra: Skovborg d.22-02-2013 23:59:06
Nu siges der jo at der kun er 1 % tilbage af ålebestanden ift hva der var engang. (kan ik huske hvor mange år det er siden det de sammenligner med). Men.. Der må sgu da ha været så mange de næsten kravlede rundt i ens seng om aftenen så? Jeg mener, man kan da ik bundmede med med lille agn eller orm en sommeraften uden man kroger ål.. Synes da det ligner der generelt er en fornuftig bestand ift andre fisk? Eller er der noget jeg har helt misforstået? Det er der sikkert men håber da der er nogle der kan forklare mig det UDEN tilsvining af nogen art, tak. :)

Kommentar fra: toraa d.23-02-2013 04:04:32
Chagoi42: Nu er jeg så efterhånden over 50, så at betragte mig som umoden, må da siges at være noget af et skulderklap c¨,). Jeg vælger nu hellere at se madprogrammer, hvor der ikke er truede dyrearter på menuen - og vælger derfor andre programmer. Og har selv aldrig spist foie gras, og efter at have set udsendelser om tvangsfodringen med bl.a. gavage, er interessen for denne ret bestemt ikke blevet større.
Hvad jeg vælger at se eller spise, er da min ret som ingen skal blande sig i. Selvfølgelig har i da lov til at sige jeres mening, lige så vel som jeg har lov til at have min mening om fiskeriet efter ålen. Der hvor jeg ser problemet, er dog at der stadig er mange, der tror at fordi man viser det i TV, så er det vel også iorden. Så ja der ser jeg det som et problem, at vise denne udsendelse.
Skovborg jeg tror du har misforstået tallene.
Ifølge den internationale naturbeskyttelsesorganisation IUCN, er ål den mest udryddelsestruede fisk i verden. Derfor rådgiver naturvejleder på Øresundsakvariet, Michael Hansen, til at vi undgår fisken på julemenuen. Bestanden af ål er faldet med 90 procent gennem det sidste kvarte århundrede. Kun enkelte 1-2 procent får nyt yngel hvert år. Den europæiske ål var meget almindelig indtil for ca. 30 år siden, men på grund af alt for meget fiskeri, samt ødelæggelse af ålens levesteder, er der i dag kun omkring fem pct. tilbage af antallet fra 1980. De ål, der tager krogen under fiskeriet er jo ikke, ihvert fald i reglen på vej tilbage for at yngle, men det ændrer jo ikke at bestandene er gået tilbage. Men derom kan der læses mere i dette link
greenpeace.org
og tallene fra IUCN stammer fra dette link
maritimedanmark.dk
det har tidlige været muligt at referere til andre artikler fra medierne, men efterhånden bliver det sværere og sværere at kunne læse disse artikler uden at være abonnent. Håber at jeg fik forklaret tallene uden tilsvining, intet ligger mig fjernere.
Mvh toraa

Kommentar fra: Buffalo d.23-02-2013 08:22:34
heller se Prise og ålen end en bøsse i tv....føj den slags er vi ikke vandt til at se offentlig her på egnen

Kommentar fra: Brasserne d.23-02-2013 08:48:28
Hvad vandt du?

Kommentar fra: simon agerholm d.23-02-2013 09:20:34
I min verden er det ikke det smarteste at reklamere med spisning af ål, når det er en stærkt truet art.
Jeg mener forøvrigt at have læst, at årsagen til at vi stadig kan nappe dem i ruser langs kysterne i DK er, at de lande der omgiver os har begrænset DERES fiskeri efter denne art.
Så der der flere vi kan fiske på :-(

Jeg har selv en del å i min vandpyt, og dér bliver de, fordi jeg ikke skal tjene penge på at mine gæster fisker på en (generelt) truet bestand.
Tidligere var der ellers en del, som gerne ville købe en overnatning for at fiske ål - men den del af forretningen har jeg taget et standpunkt i forhold til.

Kommentar fra: simon agerholm d.23-02-2013 09:23:39
Altså jeg har en del ÅL, ikke å :-)

Kommentar fra: tomkat1 d.23-02-2013 09:44:53
Det er sku ikke de par fiskestænger der fisker ål der truer ålen kig lige den explosjon af skarv det var da bestanden af skav gik op den begyndte at gå ned for ålen der er en grund til at den bliver kaldt ålekrage og ja jeg spiser ål og ser prise :-)skarven fisker ål og ørreder hele året hver dag

Kommentar fra: chagoi42 d.23-02-2013 10:11:39
Toraa. Selvfølgelig må du sige din mening, ligesom jeg siger min ;-). Men fordi price viser en ål i tv tror jeg ikke betyder et kæmpe boom i åle salget. Det er jo ikke ligefrem dem nemneste fisk længere.
Jeg forstår heller ikke hvorfor vi danskere skal dømme så hårdt på danske ålespisere, globalt set er vi jo uskyldige i udrydelsen. Vi har ikke gødet vores marker med åle larver.

Kommentar fra: toraa d.23-02-2013 10:38:26
Chagoi42:Hvis der ikke globalt bakkes op om at forhindre, at ålen udryddes ender det med - og desværre tror jeg det gør det alligevel - at den bliver det. Og det skal jo starte et sted, før virkningen globalt opnås, og derfor kommer de danske ålespisere i klemme. Men kan jo dårligt lægge pres på andre lande, hvis de blot svarer jamen hvad gør i selv derhjemme. Og selvfølgelig skal du da også have lov til din mening, jeg er blot bange for at tiden er løbet fra os - og jeg tror desværre vi bliver nødt til at finde en form for fælles fodslag, hvis det ikke skal blive resultatet. At skyde skylden på andre hjælper da slet ikke noget, især ikke hvis man ikke selv er villig til at ændre mening. Men hav en god dag, trods vor uenighed omkring ålen.
Mvh toraa

Kommentar fra: Skovborg d.23-02-2013 10:49:09
Ok takker for info toraa.. :)

Kommentar fra: simon agerholm d.23-02-2013 10:53:52
Ålen bliver nok fredet inden længe, og indtil det sker, kan vi i det mindste gå forrest som lystfiskere, istedet for at sigte efter den laveste fællesnævner.

Mange steder har vi jo eksempelvis VALGT at lokalfrede bækørreder nu, fordi det giver mening - ikke fordi det er lovfæstet.

Kommentar fra: Brunoesox d.23-02-2013 13:31:34
Der går ikke 5 år, så er der total fredning på ålen.. Men det er garnbanditterne da pisse ligeglade med og det stopper ikke med ulovlige ruser......
Vent og se..
Mener også Ålekragen gør mere skade, end pensionisten der vil fange lidt ål en aften til ham og konen..
Det er så min mening
Mvh Bruno

Kommentar fra: jensenjan d.23-02-2013 13:36:18
Så må jeg på banen igen,hvis en dansker fanger en ål og konsumerer den,er fanden løs.Men at tonsevis af glasål sendes til China og ÆDES levende er helt OK.Vi står langs de Danske kyster og åer med grej (made in China)og diskuterer Ålens fremtid,GODAW do.
Mvh.JensenJan.

Kommentar fra: jensenjan d.23-02-2013 13:38:01
Glemte lige,at jeg fanger ikke efter Ål.

Kommentar fra: saja d.23-02-2013 13:41:09
God pointe jensenjan.
Og god humor.
Hilsen
Jan

Kommentar fra: chagoi42 d.23-02-2013 16:14:28
Selvfølgelig synes jeg ikke ålen skal udryddes, men at han vælger og bruge den, og nævner at den er truet er da fint. Der bliver fokus på det. Jeg tror netop at det kan gavne en fredning, ved at det bliver nævnt den er truet, men alligevel kan fremskaffes og anvendes. Den er jo ikke ligefrem nem at skaffe længere.

Kommentar fra: simon agerholm d.23-02-2013 16:39:46
Helt ærligt chagoi42,

Han tilbereder den, og fortæller hvor godt den smager, samtidig med at man anfører at den jo er en truet art..
Tror du ikke det giver et øget forbrug af ål her&nu ??
Hvordan kan det gavne en fredning ????
Udover at der bliver fanget og solgt nogle flere, så bestanden kan trues yderligere.

Medlemmer af min familie spiser også ål, og mener at man skal nyde dem ekstra meget - da det jo kan være at det er den sidste i Verden.

Jeg forstår simpelthen ikke din argumentation - heller ikke i denne tråd ;-)

Kommentar fra: chagoi42 d.23-02-2013 17:02:18
Hvis jeg træder frem på tv og siget at alle de sultne børn i afrika bare kan flytte hvis de har det skidt, ja så vil det helt sikkert skabe noget debat og fokus på problemet. Det samme gør hr price. Han nævner dyret er truet, samtidig med at han spiser det. Er det ik et problem at det så kan skaffes og tilberedes? Han bringer det på bane hvilket er genialt.

Kommentar fra: chagoi42 d.23-02-2013 17:13:02
Skal vi ik lige også gi ribe vesterå konsortie en på skallen. De banditter sælger jo levende ål. Samtidig med de får penge af folk for at komme at fange laks.

Kommentar fra: cigaren d.23-02-2013 17:57:33
At en lystfisker fanger en ål,er en dråbe i havet,i sammenligning med hvad foreksempel faksebugtens ålefiskere hiver i land.

Kommentar fra: nin10 d.23-02-2013 17:59:09
Så længe de danske kyster er plastret til med titusindvis af ruser, er det da det rene knald i låget at forbyde krogfiskere at fange en ål i ny og næ.

Skal ålen totalfredes, kan man jo starte med at forbyde udlægning af ruser.

Kommentar fra: simon agerholm d.23-02-2013 19:21:47
Jamen med den form for argumentation, så må det eneste rigtige da være, at opkøbe 100 ton ål - og dele dem ud gratis på Rådhuspladsen.
Bare man husker at sige at de et tæt på at være udryddet ;-)
Sådan en event skaber jo opmærksomhed.

Ps. Hvis du træder frem på TV, og siger at de sultne børn i Afrika bare kan flytte, så skaber du ikke fokus på problemet - men fokus på din egen evne til at tænke fornuftigt :-)

Vi blive ikke enige om ålen, og det er også fint nok.. Min holdning er, at en holdningsændring starter i eget hus.

Kommentar fra: cigaren d.23-02-2013 19:35:08
Aalefiskerne.dk

Kommentar fra: chagoi42 d.23-02-2013 20:28:28
Du har vist misset effekten af provokation i dit lange liv hr agerholm.

Kommentar fra: dennisjustweiling d.23-02-2013 20:36:21
cigaren, den har ikke været opdateret siden 09

Kommentar fra: sdanboe d.23-02-2013 21:17:05
Ham den skeløjede bøsse var medlem af ålefiskerne.dk

;)

Du skal logge dig ind, for at kunne svare eller lave egne indlæg.

Er du ikke allerede oprettet, kan du oprette en konto ganske gratis.

Top 10
toraa4032
tarutta3778
bennylaarsen3573
saja3518
Jan R. Jensen3485
redvultur3466
renefrh3353
udland663312
Bersaerk3306
oz3bto3278
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur
Jagt
Konkurrence
Hornfisk
Grejindkøb
Fisketegnsmidler
Føler fisk smerte?
Fisketegn
Flere målinger
Links
Links ialt: 120
fiskeatlas.dk
Bonito Fish Guide
Fly Fishing History
Steen Ulnits
The Complete Angler ...
Lystfiskeroplysninge...
Henrik Leth
Niels Vestergaard
Dansk Amatørfiskefor...
Danmarks center for ...
Flere links
Kontakt