Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Status
Du er ikke logget ind.
Login
Glemt dit password?
Opret mig
Nyheder
Nyheder ialt: 12085
Birger Dam Jensen h...
Knap to millioner å...
Naturen bliver digi...
Spøgelsesnet i Limf...
Fjæsingens endnu me...
Særlige alger får V...
Gedde på 7 cm og 49...
8.000 tons tungt mo...
Mystisk fiskesygdom...
Sjælden, rød stenbi...
Flere nyheder
Nyt sidste år
Iltsvind breder sig...
Iltsvind: Kryds fin...
Kraftig blæst kan f...
Fredede sæler må nu...
Kraftig iltsvind ha...
Aggressive asiatisk...
Sjælden rovfugl er...
Det flyder med døde...
Frygt for massefisk...
Hundredevis af døde...
Artikler
Artikler ialt:139
Start med fiskeriet
Isfiskeri
Snør de flade - del ...
Der fiskes fra isbry...
Varulve på krogen
Esrum Sø
Fluebinding #6 - And...
RSS-Feeds nu (igen) ...
Fluebinding #5 - Whi...
Fluebinding #4 - Dub...
Flere artikler
Dialog
Gruppe -> Fiske-historier
Tunfisk set i Øresund
Indlæg af: Jimboe d. 20-09-2016 21:48:06
Tunfisk set i Øfesubnd ud for Landskrona - spændende :
hd.se
Mvh Jimboe

Kommentar fra: redvultur d.20-09-2016 22:03:45
Ja, gu er det spændene at blåfinnet tun (Thunnus thynnus) er på vej tilbage til danske farvande, men inden drømmen om storvildts fiskeri får alt godt rod, så er den blåfinnet tun stærkt truet og med god grund fredet.

Kommentar fra: rmbfan d.22-09-2016 10:48:56
Fedt!

Kommentar fra: saja d.22-09-2016 13:28:18
Enig redvultur.
Mvh
Saja

Kommentar fra: Hardy u d.22-09-2016 15:49:09
Bare en enkelt lille en på klasse #6 stangen;)

Kommentar fra: nicolai k d.22-09-2016 16:02:15
Hardy desværre mås man ikke det i dk endnu

Men ville være fedt og fange en i dk

sportsfiskeren.dk

Nicolai

Kommentar fra: jks d.22-09-2016 16:09:54
redvultur:
blåfinnet tun er truet, men den er ikke fredet.

Kommentar fra: Bad One d.22-09-2016 17:21:38
Jeg syns ikke jeg kan finde noget om fredning.
Så enig i at den er truet.
Men et link der skriver fredning el fiskeri forbudt.
Anyone?

Kommentar fra: VridstedBo d.22-09-2016 17:39:21
I EU er der kun 8 lande, der har en kvote på blåfinnet tun. Danmark er ikke i blandt. Tror desuden, du skal have en tilladelse til at fiske efter dem. Det er meget reguleret.

Der er selvfølgelig ingen garanti for, at du får en på fluestangen ved et uheld, men god fornøjelse med at spole ny line på bagefter ;-)

https://ec.europa.eu/dgs/maritimeaffairs_fisheries/magazine/en/places/bluefin-tuna-fishermen-enjoy-important-increase-quota

Kommentar fra: Hardy u d.22-09-2016 18:34:19
He he

Kommentar fra: redvultur d.22-09-2016 19:29:32
Den er på eu`s rødliste og er dermed mig bekendt fredet. Men jeg ved også den stadig bliver fanget i middelhavet (i øjeblikket sidder jeg på Malta og skriver dette) og hvordan det helt hænger sammen med rødlistningen undre mig lidt. Måske er det pga de meget høje priser. I japan er rekorden vist omkring 2 mil. kr. for en enkelt fisk.

Hvorom alting er, så man ikke fiske efter den. Jeg ved ikke lige hvad man skulle fiske efter, for at den bed på ved en fejl.
Og det næste er om man etisk kan forsvare at bevidst fiske catch&release efter en truet (eller fredet) fisk. Jeg kan ikke selv.

Nu bliver det heller ikke aktuelt for mig med en kæmpetun på mit bonderøvsgrej:-)

Men jeg kan sagtens glæde mig over tunnens genkomst. Det er vel positiv sidegevindst af klimaforandringen. Eller et udslag af golfstrømmen med årtiers mellemrum ændre rute. Det giver nok ikke øget biodiversitet, men ændret biodiversitet.

Kommentar fra: Hardy u d.22-09-2016 19:35:28
Bare lige for at understrege det, så vil jeg ikke fiske efter den. Har det rigligt sjovt med vores havørreder herhjemme.

Kommentar fra: redvultur d.22-09-2016 19:41:01
Den er på EU`s rødliste over truede arter og er dermed mig bekendt fredet. At den så stadig bliver fanget i middelhavet ( dette indlæg bliver faktisk skrevet fra Malta) undre mig lidt. Måske er det pga de høje priser. Jeg mener at rekorden i Japan er omkring 2 mil kr for en enkelt fisk.

Hvorom alting er, så må man i dk ikke fiske efter eller lande den. Hvad man skal fiske efter for at få den på "ved et uheld" ved jeg ikke. Og jeg vil rent etisk heller ikke kunne forsvare at fiske efter en truet art, uanset om det var til ren catch&release.

Nu blivet det heller ikke aktuelt for mig, med storvildt, på mit bonderøvsgrej:-)

Men jeg kan sagtens glæde mig over tunnens genkomst. Om det så er en sidegevindst af global opvarmning eller pga golfstrømmen med årtiers mellemrum skifter ruteop gennem atlanten, det ved jeg ikke. Det giver, hvis ikke øget biodiversitet, så i det mindste ændret biodiversitet.

Kommentar fra: redvultur d.22-09-2016 19:42:52
Beklager de to næsten ens indlæg. Jeg troede det første var forsvundet i cyberspace, så jeg skrev det igen.....

Kommentar fra: oz3bto d.22-09-2016 23:05:39
Fredet eller ej.. Kom såen fætter på krogen ved et tilfælde så skulle den fightes til enten grejet giver op eller fisken når ind til båden..
Ville jo sikkert være grejet der gav sig før fisken

Kommentar fra: nicolai k d.23-09-2016 13:46:11
pleasure.borsen.dk

fiskogfri.dk

Så skulle det være sket

Kommentar fra: rmbfan d.23-09-2016 14:15:16
De to anonyme fiskere må være tage på havfiskeri med lidt overkill grej? , siden det lykkedes dem at lande den kæmpe , eller bevidst gået efter tun? , hvilket er forbudt ifølge artiklen

Tror næppe det lykkedes på alm gennemsnits havgrej vi normalt bruger herhjemme

Mvh

Kommentar fra: Bad One d.23-09-2016 15:27:55
Ja forskellige grupper på facebook er der meget
Delte meninger.
Bla fiskeavisen fremlægger "fakta" at det ER ulovligt
at fiske efter tun og har indsat fra myndighederne
på det område.
Underligt nok står der sidst i den tekst, at evt fangst
Straks skal genudsættes.
For mig giver det ingen mening at en ulovlig fanget
Fisk skal genudsættes.
Her tænker jeg ikke på at f.eks en gedde skal
Genudsættes i april.
Jeg vil også gerne se den lovtekst el. paragraf dér
Skriver at der ikke må fiskes med tungrej i dk.

Kommentar fra: oz3bto d.23-09-2016 17:58:36
rmbfan ... Så kraftig grej behøves der jo heller ikke..Bare der er nok line

Jeg har da set helleflynder på 200+kg landet på alm kystgrej fra kajak ...

Kommentar fra: redvultur d.23-09-2016 22:31:52
Artiklerne i Børsen og Fisk&Fri belyser jo faktisk ganske godt problemet. At der ikke skal andet nogle få observationet til, før lystfiskere, politikere, grejhandlere, Gordon P og fiskeskribenterne får julelys eller dollartegn i øjnene.

Måske er det derfor at en observation om f.eks en ynglende kongeørne rede bliver holdt hemmeligt så længe som muligt. Med sjældne orkidere forsøger man også undgå for meget omtale, udfra en erfaring om atde hurtigt bliver trampet ned af naturelskere, der bare lige skal se dem, før andre kommer og plukker dem.

Dukkede der pludselig en enhjørning op i Dk, så ville den blive badet i blitzlys.

Kommentar fra: toraa d.23-09-2016 22:46:01
Jeg er bare så enig, redvultur. Jeg synes at netop denne beskrivelse, tydeligt beskriver det for mig mest modbydelige ved min hobby, som du rammende beskriver det i dit sidste indlæg. Vi kan jo ikke lyve os fra at der findes svage sjæle, der blæser på hvad der er lovligt. Hav en god weekend, med jagten efter de lovlige arter.
Mvh toraa

Kommentar fra: Bad One d.24-09-2016 10:07:12
Nu har det været kendt i flere år at det kun var spørgsmål om tid, før tun blev observet i dansk farvand.
Så burde de have kommet med klar lovtekst vedr dette el indført kvote eller hvad der nu skal til.
Og under hvilken paragraf straffes fiskeri el fangst osv.
Svage sjæle eller ej.
Der er jo svage sjæle om vi taler hjemtagning af um , farvede hø i fredningstid , fredningszoner ulovlige garn.
Nu er det Tun , men stadig en fisk.
En skalle fanget i en parksø hvor fiskeri er forbudt, eller
genudsat tun (hvis det er ulovligt) er i princippet det samme.
Der hvor forskellen er for mig, hvis 400kg tun blev solgt.
Så er der penge der styrer.
Jeg skal ikke selv fiske tun men kan dælme godt forstå dem der får feber.
Men jeg ændrer holdning hvis jeg får klar info vedr. lovgivningen på samme.

Kommentar fra: jks d.24-09-2016 13:29:42
fiskeri efter blåfinnet tun ( BFT )styres af. International Commission for the Conservation of Atlantic Tunas.
alt fiskeri efter BFT kræver en kvote, gælder også fisk fanget af lystfiskere, det er op til de enkelte lande hvordan kvoten fordeles.
eks. fordeler USA deres kvote således nmfs.noaa.gov

EU´s 8 tun lande har en samlet kvote på ca. 11.000 tons og da Danmark ikke har en kvote må vi ikke fiske efter tun, i det en fanget død tun skal modregnes kvoten.



Kommentar fra: redvultur d.24-09-2016 17:02:50
I min optik er der stadig forskel på ulovligheder.

I dk er det forbudt at skyde rovfugle, men jeg ville ikke løfte et øjenbryn over en død musvåge, hvor i mod en død kongeørn ville skære i mit hjerte.

Jeg ved godt at det er en underlig dobbeltmoral at have, fordi det jo egentligt ikke op til mig at vurdere hvilket dyr der "tæller" mest.

Mht de andre ulovligheder så som undermålere, farvede fisk og ulovlige garn, så er det længe siden at jeg har læst en malende beskrivelse af lange udløb og spændende fight i Fisk&Fri af det,
så på den måde forstår jeg også godt folks feber.

Kommentar fra: oz3bto d.25-09-2016 00:56:06
Såfremt det skulle blive lovligt at fiske blue fin i DK .. Så er det vel stadig ikke tilladt at sælge fangsten som alm. lystfisker ?

Visse lande vil jo betale åndsvage priser for såen fisk

Kommentar fra: redvultur d.25-09-2016 12:16:05
Nej som alm. lystfisker må man slet ikke sælge sin fangst. Så må man enten selv spise sig igennem den, invitere gæster, forære den væk eller smide den i skraldespanden.

Men mon ikke det i første omgang kun bliver (lovligt) catch&release?

Ellers vil en evt kvote blive tildelt os som land og dermed også være til rådighed for erhvervsfiskerene.

Kommentar fra: Jan R. Jensen d.25-09-2016 14:12:22
Kan en Tun holde til Cats&reles, jeg spørger fordi jeg har set film om tunfiskeri, de store fisk var mere døde end levende af udmattelse. Jeg syntes det er en bisar måde at underholde sig på. Men der er jo prale værdien, at lægge fra kaj med den rigtige båd og grej.
Jeg stopper her.
Mvh.Jan R.Jensen

Kommentar fra: sølvglimt d.25-09-2016 17:21:36
Jeg tror næppe det er prale værdien er ligger til grund for at folk har lyst til at prøve kræfter med tunen, men for dem som ved dette fiskeri vil ligge udne for deres rækkevidde, kan selvfølgelig tage den moralske kasket på, det er de samme der fare i flint, når der påtales moralen ved putandtake fiskeri, eller fiskeri på rødlistet laks. Kan se på 123nu.dk at der er der et andet syn på om der er et egenligt forbud i Danmark eller ej. Hvis det viser sig at der fremover, vil være flere hunderede tun i sensommeren, så kan jeg ikke have noget imod der bliver dyrket CogR, på denne spændende sportsfisk. Syntes, det er mere beskæmmende at de i Norge har hevet 170 Tun op og endt deres dage, som tunbøf.

Kommentar fra: redvultur d.25-09-2016 18:28:38
Jeg vil helst ikke puttes i samme bås som NRE, tak.

Hvis det viser sig at der fremover vil være hundrede tun i sensommeren, så vil jeg heller ikke have noget i mod at man til den tid dyrker C&R. Men hvis det viser sig at være nogle "få udsendte tunspejdere, der skal tjekke forholdene", så vil jeg mene at vi alle (tun-fiskere og os med kortere rækkevidde) var bedre tjent med at se tiden an, lade tunnene etablere sig og så måske leve med at det bliver næste generation der får glæde af dem.

Jeg syntes personligt også det er for tidligt at arrangere bus-turs fotosafari for at turister kan knipse nyfødte ulveunger.


Kommentar fra: jks d.25-09-2016 19:16:43
Jan:
der er udenlandske forsøg der viser at 90-100 % overlever C/R fiskeri.

sølvglimt:
hvad er problemet i at Norge fanger 170 når de har kvote og tilladelse til det.

Redvultur:
hvad mener du med at du vil lade en bestand etablere sig. de gyder to steder: den Mexicanske Gulf og Middelhavet. så det vil altid kun være trækkende fisk der kommer i vores farevande.

og ja tun er rødlistet.
det er følgende fisk også:
laks
havørred
bækørred
søørred
dem fisker vi jo problemløst efter.


Kommentar fra: sølvglimt d.25-09-2016 21:10:08
Ja, det er jo også min pointe, at vi i forvejen fisker på rødlistet arter. Nogle er så mere truet end andre, og ja der er en kvote på tun i Norge, og heldigvis for det. Men ser hellere at de få fisk der nu engang er, fik lov at leve og have et fristed i skandinavisk farvande, så er der trods alt større chance for vi har dem i årene fremover. De tun der har fundet vej herop, kender vejen tilbage, bliver den stamme opfisket kan der jo gå en rum tid før vi ser dem igen.

Kommentar fra: redvultur d.25-09-2016 23:47:23
Jks: ja de tun der nu er kommet til dk er formentlig af middelhavsstammen, men som sølvglimt er inde på, så vil en større overlevelse her på deres nye sommerresidens, alt andet lige, betyde mere afkom der kommer retur.

Og jeg vil ikke give dig ret i at det er problemløst at vi fisker efter laks, havørreder, bækørreder og søørreder. Der har det taget en del år at få bestandende op igen. Bl.a. med udsætning.
Men måske man kan hjælpe tunfiskeriet på vej med udsætning af opdrætstun?
Jeg vil intet have imod at "mine" fisketegns midlers blev brugt på arter jeg aldrig selv vil få fanget. (Igen en adskillelse fra NRE)

Min pointe er ikke at man ikke må fiske tun, men at vi ikke kaster os frådende over et hvert nyt bytte.

Du skal logge dig ind, for at kunne svare eller lave egne indlæg.

Er du ikke allerede oprettet, kan du oprette en konto ganske gratis.

Top 10
toraa3860
tarutta3626
bennylaarsen3365
saja3341
redvultur3306
Jan R. Jensen3260
renefrh3193
Bersaerk3146
udland663137
oz3bto3100
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur
Jagt
Konkurrence
Hornfisk
Grejindkøb
Fisketegnsmidler
Føler fisk smerte?
Fisketegn
Flere målinger
Links
Links ialt: 120
fiskeatlas.dk
Bonito Fish Guide
Fly Fishing History
Steen Ulnits
The Complete Angler ...
Lystfiskeroplysninge...
Henrik Leth
Niels Vestergaard
Dansk Amatørfiskefor...
Danmarks center for ...
Flere links
Kontakt