Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Status
Du er ikke logget ind.
Login
Glemt dit password?
Opret mig
Nyheder
Nyheder ialt: 12086
Giv et praj om døde...
Birger Dam Jensen h...
Knap to millioner å...
Naturen bliver digi...
Spøgelsesnet i Limf...
Fjæsingens endnu me...
Særlige alger får V...
Gedde på 7 cm og 49...
8.000 tons tungt mo...
Mystisk fiskesygdom...
Flere nyheder
Nyt sidste år
Iltsvind breder sig...
Iltsvind: Kryds fin...
Kraftig blæst kan f...
Fredede sæler må nu...
Kraftig iltsvind ha...
Aggressive asiatisk...
Sjælden rovfugl er...
Det flyder med døde...
Frygt for massefisk...
Hundredevis af døde...
Artikler
Artikler ialt:139
Start med fiskeriet
Isfiskeri
Snør de flade - del ...
Der fiskes fra isbry...
Varulve på krogen
Esrum Sø
Fluebinding #6 - And...
RSS-Feeds nu (igen) ...
Fluebinding #5 - Whi...
Fluebinding #4 - Dub...
Flere artikler
Dialog
Gruppe -> Fiske-historier
Udslip
Indlæg af: Iza d. 16-05-2017 19:18:23
Er der udslip af ørred fra bisserup lige nu ? Vi har de sidste par dage fanget mange rengburee mellem 1 og 2 kg ved Enø !

Kommentar fra: nikon d.16-05-2017 23:41:15
Det er vel 3 uger siden, at jeg fik informationer om stimer på Nordfyn, ligesom der også er taget en del ned langs med østfyn. Jeg har også set flere billeder fra vestsjælland med fangster af regnbuer, så et eller andet er der nok sket.

Kommentar fra: simon agerholm d.17-05-2017 06:38:33
Flere havbrug blev fyldt med fisk, omkring Påske... Måske der er faldet lidt ved siden af.
Da de er så udpræget stimefisk i starten, kan selv et ganske lille tab af fisk, virke voldsomt, når en stime ørreder pludselig krydser ens vej :-)

Kommentar fra: Samsara d.17-05-2017 10:32:42
Spild under udsætninger er bare endnu en god grund til at havbrug bør nedlægges.

Kommentar fra: Hardy u d.17-05-2017 11:21:50
Regnbueørreden er en fantastisk fisk at fange specielt på kysten.
Har regnbueørreden gået ved kysten et stykke tid bliver den helt sølvblank og stærk som bare pokker.
Den er kilo for kilo stærkere ind havørreden og der venter nogle fantastiske fights ude ved kysterne med disse muskelbunder.
fiskefangster.dk

Flottere bliver det ikke!

Billedet er naturligvis Google;)



Kommentar fra: Samsara d.17-05-2017 12:12:33
seatrout4you.com

Meget flottere.
Ikke miljøbelastende og med HELE finner
Billede naturligvis Googlet

Kommentar fra: Hardy u d.17-05-2017 12:55:39
Det er havørred du linker til.
Vi taler om regnbuer her og ikke havørred.

Brug dit intellekt.

Du kan nok Google forskellen på de to fisk så du ikke tager fejl igen:)

Kommentar fra: Samsara d.17-05-2017 13:01:01
Hardy.
Jeg bruger mit intellekt :-9
Og jeg er også intelligent nok til at forstå at havbrug er en forureningskilde og regnbueørred ikke hører hjemme i Dansk natur.
Vil du fange regnbueørred, så tag til BC wherewisemenfish.com
Læg mærke til finnernes form og ikke mindst kropsformen. (yes, google igen)
Usammenlignelig med de fremavlede misfostre fra Danske Dambrug og ikke en fisk der fortjener at blive hyldet.

Kommentar fra: simon agerholm d.17-05-2017 13:15:57
Tsk .... Vanen tro.... Blander pærer&bananer..
Dambrug er ikke havbrug, og havørred er ikke regnbueørred..
Sølle :-(

Men det er klart : Samsara dyrker alle sine grønsager selv (og de stammer fra en 10 000 år gammel stenalderstamme, uden genetisk indblanding)
Kødet kommer fra (altså det kød han ikke spiser, da det er spild af ressourcer, at veksle grønt til kød), vilde harer, som KUN har levet på økologiske marker, i de sidste 5000 år... Eneste forureningskilde, i dette sind, er den indre galde :-)

Kommentar fra: simon agerholm d.17-05-2017 13:22:18
Iøvrigt er linket som "samsara" har sat ind, med fangster fra Isefjorden - hvor fiskeriet i meget høj udstrækning er baseret på udsætninger af smolt.... Som har levet hele deres liv på et dambrug :-) :-) :-) :-)
Sår´n er der så meget - og meget af det er da til at tisse i bukserne af grin over ! ;-)
Total tosse..

Kommentar fra: Hardy u d.17-05-2017 13:34:50
:)

Kommentar fra: simon agerholm d.17-05-2017 16:19:37
Hardy :
Det må simpelthen være så BØVLET.... Tænk at have så stor viden, omsorg og omtanke for naturen, at man kun spiser grønsager, som BEVISELIGT er af dansk æt :-) ... Ud med kartofler, gulerødder, pastinak, hvidkål og alle andre fremavlede vedderstyggeligheder... Selv mælkebøtten må forkastes, da det ikke kan afvises at frøet, engang i tidernes morgen, har været sprøjtet med round-up, på en hedensk kommerciel bondemand !!!
Eneste kilde til lidt næring er vel, at suge på fugtig bark, fra et 1000 år gammelt egetræ ??
Men hvad har det så ikke oplevet det stakkels træ?, og er det mon fredet ??????

Næh du - ikke let at være rabiat.... på skrift...

Kommentar fra: Claws d.17-05-2017 16:38:11
Man kan vel godt være imod havbrug, og fiske regnbuer? Jeg mener, så længe at den fladpandede regering stadig tillader den slags (der er nok dårlige erfaringer at tage af fra Norge) så vil der være regnbuer langs kysten, som man ligeså godt kan fange mens de er her, og få noget sjov ud af det. Og ikke mindst for at fjerne dem fra vores natur.

De stakkels fisk, de kan jo ikke gøre for, at de ikke hører hjemme her og den måde de opdrættes på forurener :/

Kommentar fra: sølvglimt d.17-05-2017 17:22:15
Claws, jeg har selv en gang været målrettet afsted efter et udslip, og ja parolen lyder, det er for at redde naturen, men det er jo det store selv bedrag, de fisk vi lystfisker fanger efter et udslip er promiller i forhold til omfanget, og de fleste bukker alligevel under, bliver til den del af den naturlig cyklus igen. Så i mine øjne udstiller vi vores dobbeltmoral for omverden når vi på den ene side råber højt når der laves havbrug, men hjertens gerne jagter, i selvfølgelig "naturen interesse", måske nogle hopper på den, mange lystfisker gør det åbenlyst selv. Jagter man regnbuerne efter udslip og spiser dem, så acceptere man også havbrug, og det er jo fair nok, det andet er bare hykleri. :-)

Kommentar fra: Claws d.17-05-2017 17:34:34
Er uenig i at man accepterer havbrug ved at fange og spise undslupne regnbueørreder. Som jeg sagde, så er de her jo, om vi vil det eller ej. Og muligvis er det kun få fisk der fanges af lystfiskere, men det er vel bedre end ingenting. Man kan jo heller ikke sætte et skilt op på blinket eller fluen der hedder "regnbuer nej tak".
Men køber man fiskene, eller fanger dem i en P&T, altså direkte efterspørger dem, så accepterer man havbrug, ja.

Kommentar fra: sølvglimt d.17-05-2017 17:46:12
Det gør du i den grad også hvis du pakker grejet og fisker målrettet efter regnbuer, selvfølgelig kan det ikke undgås at man fanger en regnbue under havørredfiskeriet, det er det målrettede fiskeri i "naturen interesse" der er dilemmaet, for nej lidt har netop ikke sin ret, da det ikke gør noget i det store billede, andet end udstille dobbeltmoralen.

Kommentar fra: bennylaarsen d.17-05-2017 17:54:38
Er der ørreder fra et havbrug i PT vande.. eller misforstår jeg Claws. . ?

Kommentar fra: simon agerholm d.17-05-2017 17:56:09
Claws :
Dit udsagn :
"Men køber man fiskene, eller fanger dem i en P&T, altså direkte efterspørger dem, så accepterer man havbrug, ja."
Dét holder så bare ikke, da udsætning i P&T udelukkende er fra ferskvandsdambrug - og intet har med havet at gøre :-)
Det er igen en sammenblanding af tingene.

Kommentar fra: sølvglimt d.17-05-2017 18:15:20
Enig Simon.

Kommentar fra: Claws d.17-05-2017 18:56:27
Undskyld, det gik lidt for stærkt.
Men min pointe er, at man ikke direkte efterspørger regnbuerne eller støtter produktionen af disse (så der bliver produceret flere) ved at fiske efter dem når de er sluppet ud. De slippes jo ikke ud i havet fordi man vil have lystfiskerturisme, men som uheld.
Jeg støtter heller ikke plasticforureningen ved at samle skrald på stranden, måske lidt firkantet sammenligning.
Skal lige tilføjes at jeg ikke selv udøver et målrettet fiskeri efter regnbuer.

Kommentar fra: sølvglimt d.17-05-2017 19:24:01
Jeg, syntes ikke du kan føre lighedstegn mellem indsamling af plastik, og fangst af regnbuer, blandt andet fordi du lokalt netop gør en forskel ved at indsamle plastik. Er der feks et større udslip fra et dambrug i den lokale å, så mener jeg det har en mening at få opfisket dem, netop for skåne havørreden yngel. Men en ting vi lystfisker er gode til, så er altid at kunne retfærdiggøre vore fiskeri, om det så er med levende agn, catch and release, eller om det er fiskeri på fisk fra havbrug. (jeg fisker gerne catch and release) dog ikke på regnbuer. Vi bliver ikke umiddelbart enig Claws, men kommer der noget kød på bordet, der kan flytte min holdning, lytter jeg gerne. :-)

Kommentar fra: saja d.17-05-2017 19:38:56
Trådens overskrift er "Udslip"
Og jeg skal da lige love for, at der bliver sluppet nogle meninger ud, som ikke lige ligger i trådstarterens forlængelse.
Jeg så i dag et skilt, som sagde: " hvis du ikke kan sige noget pænt, så hold kæft"
Det tror jeg, at jeg vil lægge mig på sinde.
Mvh
Saja

Kommentar fra: sølvglimt d.17-05-2017 21:01:14
Okay, det var åbenbart nogle holdninger der ikke lige passede ind Sajas verden, kan vi ikke få ridset op hvilke holdninger man godt må have, for vi kan selvfølgelig ikke have der forkommer forskellige synpunkter og de diskuteres.

Kommentar fra: Jan R. Jensen d.17-05-2017 21:03:10
Jamen så gør jeg det Saja

Kommentar fra: bennylaarsen d.17-05-2017 21:11:16
saja
der kom da to svar før det kørte lidt til siden..;-)

Kommentar fra: jks d.17-05-2017 21:15:34
sølvglimt:
nu er der vel ca. 25 indlæg i denne tråd, og der er ikke rigtigt nogen der har svaret på Iza´s spørgsmål.

Kommentar fra: toraa d.17-05-2017 21:17:13
Jeg kunne da så håbe, nogen af dem finder vejen til Langeland i weekenden, størrelsesmæssigt er det lige størrelsen jeg foretrækker - der er jo intet mindstemål på regnbuer, så jeg ville ikke stoppe før køletasken er fyldt, og er det dobbeltmoral, ja så må jeg leve med det. Grillet med nye kartofler eller selv et stykke godt rugbrød med tandsmør - det bliver da ikke uden et smil på læberne, jeg læner mig tilbage fra tallerkenen.
Mvh toraa
PS Jeg er selv modstander af havbrugene. Kan jeg begrænse evt skade de kunne gøre, i vandløbene, tæller selv en enkelt fisk med.
Så jeg håber Iza, du får nogle gode oplevelser på kysten.

Kommentar fra: sølvglimt d.17-05-2017 21:38:30
:-)

Kommentar fra: simon agerholm d.17-05-2017 22:09:28
Jks ;
Jeg har såmænd svaret, fair, og med et ret godt bud...
Meeeeen det drukner lidt i galden...

Knæk&Bræk til Iza med yderligere fangster - og lad os ikke håbe for mange garnamatører læser med, og plastrer det hele til (igen).. Garn tager ikke kun regnbueørreder, men ALLE ørreder...

Kommentar fra: lillejolle d.17-05-2017 22:25:01
simon

nu er det jo ikke alle garnamatører, som er lige så vilde med jeres ørreder.

Lars

Kommentar fra: sølvglimt d.17-05-2017 22:31:05
Der forligger så vidt jeg ved ingen beviser for at regmbuer fra havbrug vandre op og laver ravage i åerne, men vi skal da selvfølgelig fylde vore fisk med undsluppende fisk, og fortælle de almindelige forbruger de skal lade være, fordi subdhedsværdien er ringe og de forurener, virkelig.. Det giver mening, dobbeltmoral, nej da.. :-D

Kommentar fra: sølvglimt d.17-05-2017 22:31:55
fisk/fryser

Kommentar fra: sølvglimt d.18-05-2017 08:06:30
Jeg kom til at tænke, hvordan mon signalværdien havde set ud, hvis lystfiskerne istedet for grådigt jagtede Penicillin bomberne, tog ud op fiskede det de nu kunne, havde tv på, fortalt at nu blev disse fisk kørt på forbrændingen, da de udgør en sundhedsrisiko, smager ikke godt og man ikke ønsker at sætte tænderne i dem, se det vil sgu have signal værdi, det vil måske åbne øjnene for den del af den danske befolkning, der for nuværende er ligeglade. Men dette vil aldrig kunne lade sig gøre, fordi vi lystfisker, både vil blæse og have mel i munden. :-)

Kommentar fra: simon agerholm d.18-05-2017 10:53:22
Tja Sølvglimt ...
Det er ellers en enorm vækst og eksportrate den branche fremviser :-)
Sundhedsrisikoen og penicilinbomber ???, det er vist modbevist et utal af gange - altså de gange som noget overhovedet har GIDET..

Som skrevet fra starten, kan der let have smuttet et par fisk ved lastning i havbure, ligesom en ko, ged, høne eller bi, har en form for egen vilje... De stikker af, hvis de kan.. Selvfølgelig undtaget på de tusindårgamle økomarker, hvor hegnet består af godt humør, lakridspiber og pileflet ;-) ;-)

Kommentar fra: sølvglimt d.18-05-2017 11:21:12
Simon, kan du eventuelt linke til en uafhængig kilde, der kan dokumentere at der ikke er sundhedsmæssige problemer med fisk fra havbrug kontra de vilde.

Simon, du har da ganske ret, der er ekstrem store økonomiske gevinster at hente ved havbrug, og syntes man det vægter højere, end vores natur, så fred være med det. Men det er nok begrænset, hvor mange danske arbejdspladser det giver, da al forarbejdningen, efter signende kommer til at forgå i udlandet, og det er udenlandske (Japanske?) virksomheder som har den største andel, så mon ikke de bare sælger til sig selv til en lav pris, undgår at betale for meget i skat, og så ellers score kassen i hjemlandet, det er jo set før.

@"Selvfølgelig undtaget på de tusindårgamle økomarker, hvor hegnet består af godt humør, lakridspiber og pileflet. " Ja ja, Simon, hvis der ikke var nogle der trak i den anden retning, var der hverken havørred i Karup Å, Skjern Å, eller andre jyske åer, ej hellere langs de sjællanske kyster. Kapitalisen er ikke kun af det onde, og forureningen har været med til at give vækst, men der skal være en modpol, Yin/Yan. Som nu dig og NRE, så må du selv bestemme hvem der er Yin og hvem der Yan. ;-)

Kommentar fra: Iza d.18-05-2017 13:18:01
Tak for alle de gode svar ( eller noget ) prøver Facebook en anden gang !

Kommentar fra: simon agerholm d.18-05-2017 16:44:51
Sølvglimt ;
Det ligger altså lidt i "anklagerens lod" at bære bevisbyrden :-)
Det kaldes en retsstat - også på dette område..

Men ja, der er talrige undersøgelser som påviser, at særligt ørredfisk fra Guds frie natur (særligt Østersøen), har meget problematiske indhold af gift.. Det har de opdrættede ikke.

Kommentar fra: sølvglimt d.18-05-2017 17:02:21
Okay, ja Østersø laksen (evt storørred), men så stopper det vist også der, der findes altid nogle undtagelser fra reglen. Nå Jeg vælger at holde sommerferie herinde fra.. God sommer til dig Simon. :-)

Kommentar fra: Samsara d.18-05-2017 22:35:02
Det har det opdrættede ikke.
Det kunne jeg godt tænke mig dokumentation for.
Det er jo en retsstat vi lever i så når man påstår at opdrættede fisk ikke indeholder miljøgifte, ja så kan man naturligvis dokumentere det :-)

Kommentar fra: rmbfan d.19-05-2017 08:44:06
Her nede ved Bogø i grøndsund, der ligger hele 3 havbrug , og når jeg ser de fisk er jeg ret sikker på det er regnbue ørreder, de ligger ved gammel Færgevej på Nordfalster sortsø også på Nordfalster, og så et ved Bogø havn, når de " taber" lidt ved siden af blir der fanget mange regnbuer , og årene efter fanger man dem blanke med indtakte haler .

Personligt er jeg ikkefan af skidtet , bunden er død død, efter en sæson, så flytter de lidt rund med skidtet fra år til år :-(

Mvh

Kommentar fra: Jan R. Jensen d.19-05-2017 10:55:19
Det er da positivt, at det kun er ørreder de forstandige mennesker har med at gøre. Det gælder både i praksis og på lovområdet.
Mvh.Jan R.Jensen

Kommentar fra: Samsara d.19-05-2017 10:59:39
Ja. Bunden dør under burene hvilket branchen selv påpeger som årsag til at de er nødt til at flytte rundt.
så havbrug er noget skidt og faktisk ikke godt for andre end dem der tjener penge på det.
Japanerne overlever nok uden ørredrogn.

Kommentar fra: Jan R. Jensen d.19-05-2017 19:06:33
Hvorfor tager i ikke Kinesernes æden levende åleyngel med i hatten også.
Mvh.Jan R.Jensen

Kommentar fra: Samsara d.19-05-2017 19:24:50
Jan R Jensen.
Ja hvorfor gør vi ikke det?
Ja det gør vi ikke fordi, det gør kineserne nemlig ikke :-) Japanerne kan måske finde på det, de æder jo helst alt råt.
Og skulle der alligevel være en enkelt eller 2 millioner der kunne finde på det, så er det ikke levende åleyngel fra EU da det efterhånden har været forbudt en del år at exportere åleyngel.

Kommentar fra: simon agerholm d.19-05-2017 23:23:44
Ja, man kan sagtens dokumenter det samasara - hvis man gider spilde sin tid på dig - og det gider jeg ikke :-)
Du må Google det.

Al produktion af fødevarer har sin pris, om det er øko eller konventionel...
Man skal selvfølgelig indrette sin produktion optimalt, set fra flere synsvinklet - men man skal også være så realistisk, at man ikke tror, at mennesket lever i stenalderen..

Tænk hvis de mest rabiate herinde brugte lige så meget flid på at arbejde med miljø, eller bare på at skabe lønindkomst/skat til samfundet.. Tænk alle de mandetimer der spildes på tossede indlæg og konfliktsøgende "tidspild".. Det kunne gøre en forskel :-)
Bare tænk på de store ressourcer der er brugt til at producere den Pc der anvendes, og det strøm der bruges... Nærmest uansvarligt af dem der bruger 12-14 timer på netaktivitet i døgnet - mens de postulerer at "andre burde gøre dit&dat"

Kommentar fra: Samsara d.20-05-2017 01:21:57
Som sædvanligt store ord uden indhold.
Du kan ikke dokumentere nogen af dine påstande, så straks tyr du til dumsmarte bemærkninger og forsøg på at latterliggøre andre menneskers livsholdninger.

Du indikerer at der er rabiate brugere på siden der ikke skaber en lønindkomst eller gør et stykke miljøarbejde i stedet for at bruge 12-14 timer foran en PC, uden du overhovedet aner en smule om hvad de rabiate som du så nedladende kalder dem, rent faktisk beskæftiger sig med i det daglige og på hvilke måder de eventuelt gøre gavn i netop miljøsammenhæng.

Det sædvanlige trolleri og afledningsmanøvre med henledning til pc-er og alt den energi de sluger og ressourcer der er brugt og så videre og så videre, er jo heller ikke noget nyt.
Det må være tegn på at du ikke har argumenterne eller dokumentationen i orden, men kun er ude på at lave ballade, altså optræde som TROLL, frem for rent faktisk at deltage aktivt med konstruktive forslag.

Nu vil jeg så citere dig ordret.

Det ligger altså lidt i "anklagerens lod" at bære bevisbyrden :-)
Det kaldes en retsstat - også på dette område..

Så når du nu anklager dem du kalder for rabiate for ikke at lave miljøarbejde og ikke skabe en lønindkomst/skat til samfundet, så skylder du også at bevise at det rent faktisk er tilfældet.

Det hjælper dig ikke at sige du ikke gider spilde din tid på mig, for det er jo ikke mig du mener er rabiat, ikke arbejdende med miljø eller skabe en lønindkomst/skat til samfundet vel?

Nej det er dem du anklager for at være rabiate ikke skattebidragende og ikke arbejdende for miljøet du skal skal bevise over for at du har ret.
Ellers er det jo bare det sædvanlige gætværk uden reelt faktuelt indhold som du sædvanligvis fyrer afsted, altså et udtryk for dine egne holdninger og dermed en meget grov anklage uden reelt hold i sandheden.

Kommentar fra: simon agerholm d.20-05-2017 06:21:00
Samsara ;
Du kan meget let Google, både for og imod - det behøver jeg ikke spilde min tid på :-)

JEG erkender, at al produktion har sin pris - og jeg er ikke rabiat, men anskuer der fra flere vinkler - og anerkender at flertallet af menneskerne i den vestlige verden KØBER deres mad.

Skulle vi producere det hele personligt (fra grøntsager til fiskegrej), var vi tilbage i stenalderen.

Iøvrigt anklager jeg ingen - jeg registrerer de faktiske forhold.
Dermed slut herfra i denne tråd, jeg skal ud til en masse glade og positive mennesker - og skabe lidt værdi - på mange planer :-)

Jeg GIDER simpelthen ikke rabiate mennesker, for de har skyklapper på, og så er det ligegyldigt om det er indenfor miljø, debat, eller religion.

Kommentar fra: Samsara d.20-05-2017 10:21:41
Du gider ikke rabiate mennesker.
Du gider ikke svare på mine spørgsmål.
Er det virkelig det bedste du kan komme op med?
4 fingre :-)

Du skal logge dig ind, for at kunne svare eller lave egne indlæg.

Er du ikke allerede oprettet, kan du oprette en konto ganske gratis.

Top 10
toraa3870
tarutta3636
bennylaarsen3370
saja3341
redvultur3311
Jan R. Jensen3270
renefrh3198
Bersaerk3156
udland663147
oz3bto3105
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur
Jagt
Konkurrence
Hornfisk
Grejindkøb
Fisketegnsmidler
Føler fisk smerte?
Fisketegn
Flere målinger
Links
Links ialt: 120
fiskeatlas.dk
Bonito Fish Guide
Fly Fishing History
Steen Ulnits
The Complete Angler ...
Lystfiskeroplysninge...
Henrik Leth
Niels Vestergaard
Dansk Amatørfiskefor...
Danmarks center for ...
Flere links
Kontakt