Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Flere artikler
Dialog
Gruppe -> Fiske-historier
Hvad nyt grej dog medvirker til
Indlæg af: toraa d. 10-06-2017 03:38:12
Endelig lykkedes det, nu skal der bare overføres lidt penge (ironi tilsigtet), så sælger kan afsende varen på mandag efter aftale.
Det skal lige kort tilføjes, på hjemvejen fra arbejdet støvregnede det i stigende omfang. Nu regnede det imidlertid skomagerdrenge!
Sikke noget, men jeg vil ikke længere vente på de ting længere end strengt nødvendigt, jeg endelig fik bestilt – så i banken skulle jeg. Ingen vej udenom.
Ud i regnen og allerede efter 50 m, er jeg gennemblødt – men pyt tanken om det netop bestilte, og de hyggestunder hermed, får mig
til stædigt at fortsætte færden. Der er naturligt nok mange ude med paraplyen trukket godt ned, så man ikke ser hvad der foregår!
Nu kunne jeg have valgt at råbe irriteret ad dem, men f…..e nej, jeg grinte bare højt til modparten, mens jeg stod stille og ventede til
de skulle se, hvilken idiot der nu grinede – så jeg ikke blev ramt af paraplyen. Det samme gentog sig flere gange, men fra første gang det hændte
var der ingen sure miner, kun brede undskyldende smil. Og det regnede bare heftigere, afløbene kan jo ikke følge med, så der lå flere steder indtil
vand på gaden, veritable syndflode på mindst 5 cm i dybden ja stedvist mere. Inde i banken var den enlige tilbageværende ekspedient,
i gang med en telefonekspedition. Så jeg stillede mig ved skranken, mens jeg ventende dryppede på deres gulv. Og sandelig, smilenes dag
fortsætte, det dejlige fruentimmer, griner blot da jeg undskylder min dryppen på gulvet, og siger kort ”jeg håber det er ovre til fyraften”.
Efter forrettet ærinde står jeg igen derude og det regner bare stadig. Og her kommer jeg i tanker om nogle gennemløbere, jeg nys havde set på
Nettet og set fysisk, så trods svuppen i fodtøjet, der nærmest mindede om en balje med vand, fik de mange smilende ansigter mig til at gå
videre til grejhandleren, der dog var draget på ferie – men havde sørget for kyndig afløsning, og under gensidig grinen og udveksling af kommentarer til vejret - fandt vi gennemløberne
og efter betaling skulle jeg igen ud i regnen, men hvad pokker mere våd kunne jeg ikke blive og de mange grin fortsatte, så nu gik vejen hjem.
Men altså de nys indkøbte gennemløbere, får mig til at drømme om en nattur til kysten, så jeg vælger at tage bussen hjem. For indrømmet jeg blev mere og mere distræt. På busstationen, mens der ventedes på linie 4, kunne jeg jo følge med i de unges glade leg med vandpytter,
Mens jeg funderer over hvor nattens fisketur går hen. Nå hjemme fik jeg tørt tøj på og der blev så pakket fiskegrej smurt ostemadder til
fisketuren, og nu er jeg er netop vågnet, og har været ude og tjekke barometret (fattigrøvens udgave, den store sten) og der er blevet tørvejr.
Så jeg håber i kommer til at nyde weekenden, lige så meget som jeg på min tur ud til kysten efter at denne beretning er lagt ud.
Knæk og bræk .

Kommentar fra: simon agerholm d.10-06-2017 06:30:43
Dejligt Toraa :-)
Jeg har selv booket noget fiskeri, i en lille jydsk å, hvor der med statsgaranti er så meget vand, når jeg ankommer - at alt fiskeri er helt meningsløst..... Men jeg er sgu ligeglad, når man trænger til en fisketur, skal den slags småting ikke stå i vejen.
Godt man ikke skal leve af det :-)

Kommentar fra: Brunoesox d.10-06-2017 15:18:03
Toraa
Sikke en hjertelig beretning, og knæk og bræk makker :-)
Mvh
Bruno

Kommentar fra: toraa d.11-06-2017 11:37:39
Tak skal i have, og simon, lad nu være med at indgå væddemål om taberen skal bade i fiskevandet, jeg netop set en vis herres hovedspring i gudenåen, hvor jeg er stensikker at juniorerne fik en afslutning de sent glemmer.
Men i må jo hellere lige få resten af historien med:
Efter at den første del var lagt på fisketips gik turen så ud i nattens mulm og mørke. Faktisk var det så som så med mørke, for jeg havde på intet tidspunkt lampen tændt, nattens blink blev udvalgt i lyset fra 45’erens forlygte og så ellers afsted. Der var stadig en del skyer og da også lidt fugt i græsset ned til stranden, dejlig kølig frisk vind om næsen. Første gang i år at jeg drog nordenfjords til en plads jeg aldrig har besøgt tidligere. Ikke uventet huggede både hø tidligt, men ingen blev siddende på krogen – det var nu heller ikke de store der tog krogen, så det lykkedes at få dem afkroget i vandet og nu begyndte morgen sangen fra fuglene, så jeg gik ind og mig en tår kaffe og en osteklemme på sort schwarzbrot, mens jeg kiggede ud over vandet. Jeg mærkede dog ikke mere til hø, men så flere gange de afslørende runde cirkler i overfladen fra hornfiskene i deres legen. Nå ostemadderne gled nu hurtigt ned, og nøj hvor er det godt ude ved vandet. Jeg begyndte så hjemturen mens jeg kastede lidt på må og få, og det endte da også med 4 pænt store hornfisk, der ikke vil slippe krogen. Så jeg blev enig med mig selv om at det nok var på tide at tage hjem, så ind på bredden og så gik det ellers videre ved bredden på land.
Og selv om jeg da holdt en pause med en kaffetår, oplevede jeg nu ikke andet end hornfisk, ja jeg mødte 2 fædre med sønner vom Ruhrpott, som jeg fik en snak med mens de spurgte lidt til danske regler. De var i sommerhus, men grejet havde de så ikke med, så de gik og overvejede hvad de nu gjorde. Jeg sagde til dem at de jo kunne smutte forbi Aldi og købe fiskestang og hjul til billige penge, og forklaret dem vejen til butikken, hvor jeg havde set de havde lidt stænger tilbage, om fredagen. Jeg fortalte dem at de burde lægge fletline på hjulene, da jeg ikke mente linen var noget værd, så de fik også lige forklaret vejen til min grejpusher. Derpå fik de foræret hornfiskene, så kunne de jo smage sig til om det var noget de ville gøre mere i. De tog pungen frem, men det afviste jeg,, og forklarede dem at jeg som lystfisker ikke måtte sælge fangsten. Og så gik turen ellers hjemaf. En ganske dejlig lørdag morgen, så jeg ville afsted i natten til lørdag/søndag også.
Så derhjemme blev grejet soigneret, og ostemadderne klargjort til turen. Og så blev der ellers slappet af (flaa’et u) som man jo siger længere nordpå.
Og så om natten ved godt 2 tiden gik turen ellers afsted igen, for den nye plads norden fjords skulle da lige have et besøg mere, det kunne jo være de små ørreder, havde fået selskab af en større.
Desværre gentog dagen stort set sig på samme måde, dog havde jeg i dag 6 hornfisk med ind. Jo jeg mødte da de to fædre med sønner fra Ruhrpott’en, hvor sønnerne gik og kastede lidt med deres ny-erhvervelser, og de to knejter, havde da også fået sig en hornfisk hver, så hvem der var mest stolt, fædrene eller sønnerne, er da svært at sige – men glade var de alle sammen, og det gjorde det nok heller ikke min oplevelse ringere at de igen fik mine hornfisk overladt. Så jo jeg er hjemme igen glad og tilfreds, klar på en ny arbejdsuge mandag morgen.
Nvh toraa

Kommentar fra: saja d.11-06-2017 14:15:16
Med det menneskesyn, og den tilgang ti livet du lægger for dagen, toraa, får du til stadighed en oplevelse af, at livet er værd at leve, og at menneskene er nogle rare skabninger.
Så hvis man sender gode signaler ud til omverdenen, så får du også gode returvarer.
En dejlig historie, som jeg nød i fulde drag.
Tak for den.
Mvh
Saja

Kommentar fra: Jan R. Jensen d.13-06-2017 13:01:34
Det lyder som om du har haft det sjovt.
Mvh.Jan R.Jensen

Kommentar fra: toraa d.13-06-2017 17:20:11
Ja og det i den grad Jan, jeg er så klar til weekenden. Håber dog vinden aftager lidt inden da.

Kommentar fra: Jan R. Jensen d.13-06-2017 17:41:47
Jeg var også ude i lørdags efter makrel og horn , endte med 5 HØ i kassen trods larm fra Rook under broen og de mange både m.m. så det var også fornøjelser.
Mvh.Jan R.Jensen
PS tager måske ud i morgen igen.

Kommentar fra: simon agerholm d.13-06-2017 21:11:38
Jan R ;
Det var da træls, når du nu var ude efter makrel og hornfisk ;-) ;-)
Invasive små bæster, de havørreder !!

Kommentar fra: Jan R. Jensen d.13-06-2017 21:36:34
Ja ik`simon, men små var de nu heller ikke. Vi må jo nøjes med hvad der overlever et farvand, der administreres af en venstremand.
Mvh. Jan R.Jensen

Kommentar fra: toraa d.14-06-2017 18:26:26
Nååh det var derfor ingen HØ ville hugge, ja hvem kunne også vide at de foretrak musikken. Knæk og bræk - det siges desværre at blive megavarmt resten af ugen.
Mvh toraa

Du skal logge dig ind, for at kunne svare eller lave egne indlæg.

Er du ikke allerede oprettet, kan du oprette en konto ganske gratis.

Top 10
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur