Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Gruppe -> Fiske-historier
Lystfiskerhistorier
Indlæg af: Mastermederen d. 05-11-2018 11:59:49
Hej. Hvis du sidder med en god lystfisker historie som du har lyst til at dele kan du skrive den ind her. Dette indlæg er nemlig kun lavet så lystfiskere fra hele landet kan dele deres historier med andre for sjov. Det er jo lystfiskerhistorier så det behøver ikke være 100% sandt. Så længe det er en god historie! Knæk og bræk og håber der er nogle der vil skrive noget!

Kommentar fra: saja d.05-11-2018 18:01:58
For ca 15 år siden var jeg på ferie i Skagen i juli måned, og selvfølgelig skulle der også fiskes.
Så en morgen kl halv tre drog jeg ud til Klitgården for at være på plads når solen stod op.
Der lå en tåge ca en meter over landskabet, og i morgengryet kom der en hjort forbi mig, og oplevelsen var helt fantastisk. Hjorten sprang over tågen, og landede under tågen, så bevægelsen af et landdyr var på samme måde, som jeg ser det på kysten, når jeg ser et marsvin, der dukker op, og siden forsvinder ned igen.
Men hermed var dagen ikke endt.
Kl 7 dukkede tre damer op på mit fiskested. De var tilsyneladende tre generationer, og havde medbragt kurv med kaffe og morgenbrød.
Alle tre afklædte sig, og gik totalfornøjet i bølgen blå, direkte i mit fiskevand. Fiskeriet blev forståeligt nok indstillet.
Efter badet blev legemerne aftørret, og kaffen fordelt.
Men da de tre gratier derefter begyndte at nedgøre deres ægtemænd, stoppede min fiskemorgen, og jeg pakkeder grejet sammen, og drog hjem til ferieboligen til en velfortjent morgenmad.
Fangst, tjaa - ihvertfald ingen havørreder.
Sild? Smiler
Mvh
Saja

Kommentar fra: saja d.05-11-2018 18:05:55
Ps
Undskyld, jeg glemte at sige, at beretningen selvfølgelig er 100% sandruelig og korrekt.
Måske er det jo så nok slet ikke en lystfiskerhistorie.
Smiler
Mvh
Saja

Kommentar fra: VridstedBo d.05-11-2018 22:34:02
Var det din kone, din datter og dit barnebarn :D

Kommentar fra: VridstedBo d.05-11-2018 22:48:18
Sidste år stod jeg på en lille bro og fiskede agnfisk. Der var en god stime småskaller, så jeg hev fisk op på broen i næsten hvert kast.

Der kom en far med sin søn på 5-6 år og kiggede på. Drengen så meget interesseret ud. Jeg spurgte om han ville prøve og ja selvfølgelig. Han droppede flådet ned i vandet og det gik under med det samme og han begyndte at hive ind.

Han kørte bare ind med hjulet men fisken kom ikke op af vandet og i stedet bøjede helt vildt. Jeg nåede lige at stoppe ham inden det hele gik i stykker. Fik stangen ned til vandkanten og løsnet bremsen. Drengen fik stangen igen og efter en kort fight landede vi et lokumsbræt af en brasen. Omkring 2 kg.

Han synes den var lidt slimet og ulækker så den fik lov at svømme igen. Men mon ikke han skulle hjem og plage sin far for en fiskestang ;-)

Kommentar fra: Mastermederen d.06-11-2018 19:58:13
Jeg var i sommers ude of fiske i en privat mose (havde selvfølgelig fået lov at fiske der). Jeg havde før fanget em del gedder i mosen før, på op til fem kilo. Jeg havde også set en del karpe møffe rundt der. Mosen var fyldt med grøde så jeg havde besluttet mig at fiske topwater. Jeg satte min yngling popper på. En kinetic Tiger popper i firetiger farver. Jeg kastede den ud nær nogle væltede træer og så snart den landet var der hug. En lille gedde sprang op og tog popperen. Selvom den ikke kæmpede specielt godt lykkedes det den at svømme in mellem to af de væltede træer. Den pjaskede panikslagen rundt i overfladen. Og pjask! En kæmpegedde sprang op og åd den lille gedde- og knækkede forfanget. Øv. Jeg besluttede dog at fortsætte fiskeriet og brugte nu en 3D Duck fra savage gear. Efter lidt tid kunne jeg se noget aflangt nede i vandet. Det var popperen! Jeg kiggede nærmere og så en stor skygge bag ved den. Det var kæmpegedden. Jeg kastede 3D duck ud og lod den pjaske rundt lige foran næsen på gedde. Den huggede med et vældigt pjask. Jeg mærkede vægten fra dem store fisk et kort øjeblik, hvorefter linen blev slap. Gedden røg af krogen, men der hvor den havde hugget flød min gamle popper. Der lykkedes mig at fange dem ind. Jeg har dig ikke set noget til kæmpegedden siden...

Kommentar fra: peter.a.larsen d.08-11-2018 08:09:58
I mine yngre (studie)dage havde jeg et sommerferiejob hos min onkel. Han havde et lille entreprenørfirma inkl. et dykkerfartøj med diverse udstyr. Han havde vundet opgaven at fjerne gamle bropiller over Guldborgsund ved Nykøbing Falster. Det foregik på den måde at han gik ned med en gammeldags dykkerdragt med blyfødder, hjelm og luftslange. Nede ved bropillen anbragte han så sprængladninger og detonatorer på bropillen. Sprængningen blev udløst elektrisk.

Der var ofte store aborrer omkring bropillerne. En af mine opgaver var at søsætte en jolle fra dykkerfartøjet lige efter sprængningen, og indsamle de aborrer som lå i overfladen med maven i vejret. De indgik i forplejningen. Der var gerne nogle pæne eksemplarer imellem, men en af dem skilte sig ud ved at være meget større end de andre. Jeg havde ingen vægt, men fik målt længden. Jeg husker ikke længere hvad den var, men ud fra et kendt eksemplar på 1,3kg og lidt konditionsfaktor beregning (vægt vokser med længden i 3. potens) kom jeg frem til at vægten måtte ligge omkring 4,5kg. En ren monster aborre!

Umiddelbart en sikker DK rekord. Men den kan nok ikke godkendes når den er taget på dynamit!

Fodnote: min onkel opbevarede dynamit i et uaflåst skur ved huset, i en lille landsby på Lolland. Der lå ofte en 30-40kg, og det svedte nitroglycerin i sommervarmen. Den opsamlede han i en spand, og han skilte sig af med den ved at hælde den dråbevis ud på jorden. Det sagde bang-bang-bang-bang-bang når dråberne ramte jorden. Heldigvis tabte han aldrig spanden.

Kommentar fra: peter.a.larsen d.08-11-2018 08:12:07
Da min søn var 5 år syntes jeg at han skulle startes op med en fiskestang. Nakskov Indrefjord var det perfekte sted når gydeaborrerne går ind i fjorden i marts måned. Jeg forsynede ham med en 7fods Ron Thompson stang med Okuma hjul, synk, flåd og en krog med en regnorm. Jeg lod ham kaste det ud, og sagde at han skulle holde øje med flåddet. Derefter gik jeg i gang med at rigge min egen stang til.

Far, flåddet er væk! lød det så før jeg var færdig med at rigge mit eget til. Hans line var slap, og flåddet intet sted at se. Jeg satte en hånd på hans stang og prøvede at spotte flåddet. Så så jeg at noget trak det hurtigt lige under overfladen. Og så kom rykket da fisken svømmede væk fra os. Derefter sprang en havørred. Jeg blev så nødt til at hjælpe sønnen med at nedkæmpe fisken. Det var en havørred på præcis 2,0kg. Da jeg skulle afkroge den fandt jeg både krogen med ormen, og en lille skespinner i gabet på den. En mindre heldig kollega havde åbenbart mistet samme fisk pga. knækket line.

Derefter fangede vi begge vores kvota på 10 aborrer pr. dag. 5 af min søns aborrer vejede mellem 1,0 og 1,3kg. Turen var en succes som det efterfølgende kunne være svært at leve op til. Men vi har siden haft mange gode ture sammen.

Du skal logge dig ind, for at kunne svare eller lave egne indlæg.

Er du ikke allerede oprettet, kan du oprette en konto ganske gratis.

Top 10
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur