Hjem Fisketips Spillet Søgning Fisk Hjælp Bookmark and Share
Status
Du er ikke logget ind.
Login
Glemt dit password?
Opret mig
Nyheder
Nyheder ialt: 12019
Een sælskadet fisk...
Ørreder får luksuri...
Danmarks første ged...
Landmand raser over...
Region: 60 år gamm...
En af verdens størs...
Nu skal udsivning a...
Hurtig hajs hemmeli...
Norges sydlige kyst...
Stort gylleudslip:...
Flere nyheder
Nyt sidste år
Forskningsskib sejl...
Se forvandlingen: N...
Ballade om Klokkerh...
Fisker skyder sæl
Sportsfiskere ankla...
"Dybt" ulovligt: Se...
Tom fangede vinderf...
Professoren om musl...
Fiskere og forskere...
Selv fiskerne er fo...
Artikler
Artikler ialt:139
Start med fiskeriet
Isfiskeri
Snør de flade - del ...
Der fiskes fra isbry...
Varulve på krogen
Esrum Sø
Fluebinding #6 - And...
RSS-Feeds nu (igen) ...
Fluebinding #5 - Whi...
Fluebinding #4 - Dub...
Flere artikler
Dialog
Gruppe -> Småbåde
Påhængsmotor
Spørger: andreazz d. 09-03-2019 11:00:00
Hej alle
Jeg er forholdsvis ny i småbådsverdenen og søger derfor råd til valg af påhængsmotor. Jeg bruger pt en del tid på at kigge på båd og da jeg hverken har erfaring eller er mekaniker, så kunne jeg godt tænke mig at høre jer omkring hvilke mærker af påhængsmotorer som i hælder mest til.

Jeg ved godt at der sikkert er masser af personline præferencer, men jeg tænkte på om man alligevel ikke kunne fremhæve nogle mærker frem for andre. Ligeså vel som de fleste kan tilslutte sig en Mercedes fremfor en Fiat i bilverdenen. Håber I forstår mit spørgsmål.

(Den motor jeg søger er 4 takt og omkring 30hk)

Vh Andreas

Svar fra: andreazz d.09-03-2019 11:02:48
I særdeleshed om man kan sige noget generelt om mærker som Yamaha, Suzuki og Mercury

Svar fra: andreazz d.09-03-2019 11:09:00
Et hurtigt spørgsmål mere. Jeg vil primært trække nogle blink og woblere efter båden forholdsvis tæt på kysten. Bruger en f.eks. 50hk motor markant mere benzin end en 20hk motor til dette?

Svar fra: Weeny d.09-03-2019 14:46:59
Ja...

boat-fuel-economy.com

Svar fra: Jan R. Jensen d.09-03-2019 15:11:45
Jeg er glad for min Evinrude 25 hk.4t.
ved dørgning bruger den 4-8 l. på en dag.
Mit råd til dig er, pas på du ikke køber en motor der har siddet på en udlejningsbåd.
Evinrude =Suzuki.
Jan R.Jensen

Svar fra: Fnullert d.09-03-2019 15:13:19
Hejsa

Brændstofforbrug, er kun een ting..

En 50hk sejler ca 2.5 knob i tomgang, ved ca 0.7L i timen, en 25hk sejler ca 1.5-1.8 knob, ved ca 0.5L i timen...

Så distancen du kommer rundt, er stort set den samme..

Alt efter bådstørrelse selvfølgelig..

Personligt, syntes jeg at 2.5knob er for hurtigt, især til wobbler efter ørred, men ok til lange blink efter makrel og hornfisk..

Så det er mest op til, hvad du vil, hurtigt ud og hjem, 50hk, mest dørge/trolle, 15-25hk....

Du kan selvfølgelig holde farten nede, med en spand i en snor, eller lignende, jeg syntes bare, at det er ekstremt bøvlet, og alt andet lige, stiger forbruget, fordi motoren skal arbejde mere...


Svar fra: Bersaerk d.09-03-2019 17:13:35
Din motor kan også blive for lille og så kan den bruge meget mere benzin end en stor motor specielt hvis du gerne vil sejle hurtigere og motoren ikke kan få båden op at plane. Honda er også et rigtig godt mærke ,har selv sejlet Honda i ca 10 år uden andre udgifter end normalt service olie,filtre ,anoder og tændrør har dog ikke styr på motor timerne ,har også sejlet mercury i ca 15 år det har så kostet lidt i reparationer ny kompressor, tændspole , og frigearskontakt alt i alt ikke så slemt da det er på ca 2700 motor timer. Har også haft en Johnson 2 takt i 2 år og den brugte rigtig meget benzin, så vil anbefale du anskaffer dig en 4 takt og hvis du vil ha 2 takt skal det være 2 takt med elektronisk indsprøjtning da de ikke bruger ret meget benzin. Valg af motorstørrelse har selvfølgelig også lidt at gøre med hvilken båd du vælger om den er fladbundet ,vbundet eller om det er halvplanene eller om den slet ikke kan plane.

Svar fra: glimmy d.09-03-2019 22:04:25
Læser med da jeg selv voldkigger efter en brugt jolle udelukkende til limfjorden og søer.
Har heller ingen erfaring overhovedet.
Tænker ca 14-15 fod, motor ca 10 hk og så en trailer.
Umiddelbart tænker jeg 4 takt, da stank af olieblandet benzin røg ikke tiltaler mig. Men hvad er fordele og ulemper ved 2 & 4 takt??
Hvad er iøvrigt anoder som Baserk skriver om?

Umiddelbart tænker jeg noget brugt i et ordentlig mærke, men der findes også nye dobbeltskrogede 14 fods til omkring de 15000 hvilket jo også lyder tiltalende. Men det er en branche der er svært når man er novise :-)

Svar fra: tarutta d.09-03-2019 22:35:09
Nu har du så lige nævnt en åben trailer jolle, så derfor vil jeg ikke trætte med et råd der gælder for både med hardtop eller kaleche, nemlig en lille dørge motor på 4-6 heste.
Jeg fortrækker selv 4 takter. Der er ikke så meget bundtræk i som i en 2 takter og du skal generelt have flere heste på hækken med lavere vægtfor at yde det samme. Læs evnt denne glimrende sammenligning https://motorsamlingen.dk/motorlaere/grundlaeggende/motorernes-arbejdsmade/sammenligning-af-2-takts-og-4-takts-motorer/

Svar fra: Fnullert d.09-03-2019 23:20:21
Hejsa

Hold nallerne fra de gamle to-taktsmotorer, benzinen er blevet alt for dyr..

En moderne Tohatsu tldi 50hk og op, er med chipstyring, kompressor, og varmestyret olieforbrug dvs næsten ingen olieforbrug i tomgang, og derfor ingen lugt (alt efter næse) men olien er ikke billig, og i forhold til 4-takt, lavere pris, lavere vægt, mindre forbrug, længere mellem billigere service, hurtigere acceleration, 7-8-900 o/min tomgang ved tryk på en knap...

Det er nye tider... :-)

Anoderne, der er adskillige i en motor, er der for at "ruste væk" i stedet for at skade metaldelene i motor, skrueaksel, osv.. Det er nemt at forstå, men svært at forklare, søg på "hvorfor zinch anode"...


Svar fra: glimmy d.10-03-2019 10:51:28
Undskyld til Andreazz for sådan at dreje din tråd lidt, skriv hvis det bliver for meget!

Tænker hvad man skal passe på med hensyn til jollen. Er det et problem for glasfiberen hvis den er for gammel og har sejlet i saltvand f.eks.
Der er nogle modeller f.eks, nye som vejer meget lidt men påstås dobbeltskroget og synkefri, ?
Skal man have fladbundet eller klinkbygget til mit behov. (Hjarbæk/hvalpsund/Skive fjord samt Silkeborgsøerne og Tange sø og nok Viborg søerne ?

Svar fra: Jan R. Jensen d.10-03-2019 16:49:19
Man kan jo have en extra propel i båden til langsom sejlads. Let at skifte.
Mvh.Jan R.Jensen

Svar fra: oz3bto d.10-03-2019 17:19:48
Jan R ... På bådmessen i Fredericia så vi genial "reserve motor" .. En propel med beslag og det hele også håndsving :P

Og dømme ud fra propellens størrelse og udvekslingen så skulle den nok kunne fremdrive en jolle ala den du har
Og ja kammeraten var ved at købe en.. Vi har jo ligesom prøvet at drive sydover under Gl.bro med død påhængs :D

Du skal logge dig ind, for at kunne svare eller lave egne indlæg.

Er du ikke allerede oprettet, kan du oprette en konto ganske gratis.

Top 10
tarutta2748
toraa2669
saja2576
renefrh2475
Bersaerk2468
redvultur2461
peter.a.larsen2461
sølvglimt2445
Gnu2445
oz3bto2440
Målinger
Fisk og Ferie
Tangeværket
Åernes tilstand i den nye struktur
Jagt
Konkurrence
Hornfisk
Grejindkøb
Fisketegnsmidler
Føler fisk smerte?
Fisketegn
Flere målinger
Links
Links ialt: 120
fiskeatlas.dk
Fly Fishing History
Steen Ulnits
The Complete Angler ...
Lystfiskeroplysninge...
Henrik Leth
Niels Vestergaard
Dansk Amatørfiskefor...
Google Groups dk.fri...
Danmarks center for ...
Flere links
Kontakt